Sektor usług biznesowych w Polsce zatrudnia niemal 500 tys. osób, jednak wraz z rozwojem sztucznej inteligencji znajduje się w punkcie zwrotnym.
Jak napisał Ignacy Święcicki w Tygodniku Gospodarczym PIE, nr 26/2025, zdaniem autorów raportu przedstawiającego stan tego sektora nakładające się na siebie trendy wzrostu kosztów pracy, demografii oraz zmian technologicznych skłaniają do przemyślenia modelu rozwoju oraz roli centrów usług biznesowych w polskiej gospodarce. Należy też zadać pytanie o znaczenie tego sektora dla budowania trwałych podstaw do rozwoju kraju.
Widać też przesunięcie z zadań typu back-office do mid-office
Według eksperta warto przede wszystkim podkreślić rosnącą rolę bardziej zaawansowanych procesów realizowanych przez centra usług biznesowych. 12,8 proc. wszystkich centrów (zatrudniających 11,5 proc. pracujących) to centra badawczo-rozwojowe, ale wśród nowych centrów jest to aż 26,2 proc. liczby i 32,6 proc. zatrudnienia. Widać też przesunięcie z zadań typu back-office do mid-office oraz wzrost odsetka procesów wiedzochłonnych realizowanych w tych centrach. Wskaźniki te mogą być potwierdzeniem tezy, iż usługi realizowane w Polsce są coraz bardziej dojrzałe i zaawansowane. Jednocześnie raport wskazuje na barierę w procesie przechodzenia pracowników z Polski ze szczebla operacyjnego do zadań strategicznych. To niepokojący sygnał mogący świadczyć o swego rodzaju „szklanym suficie” w korporacjach.
– Omawiany raport wskazuje na dużą niepewność co do dalszego rozwoju tego sektora, która wynika w dużej mierze z niepewności dotyczącej roli rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – pisze dalej Święcicki. – Rozwiązania te mogą zwiększyć produktywność pracy w centrach usług biznesowych, mogą też łagodzić niedobory pracowników – lub przyczyniać się do zwolnień. w tej chwili 74,1 proc. badanych centrów korzysta z rozwiązań inteligentnej automatyzacji procesów (wzrost o 8,9 pkt. proc. r/r). Jednak głębsza analiza wskazuje, iż wiele centrów pozostaje na początkowym etapie automatyzacji procesów – średni poziom automatyzacji wzrósł w bardzo niewielkim stopniu.
Są to w przeważającej mierze centra obsługujące zagraniczne korporacje
– Nowoczesne usługi biznesowe przez lata były traktowane jako symbol sukcesu polskiej transformacji, w tym szczególnie postępów w zakresie edukacji młodych pokoleń. Warto jednak pamiętać, iż są to w przeważającej mierze centra obsługujące zagraniczne korporacje. Z punktu widzenia długoterminowego rozwoju byłoby korzystne, gdyby coraz więcej zgromadzonej tam wiedzy i doświadczenia przepływało do polskich firm i dawało im szanse na rozwój zgodnie z najwyższymi standardami, wykorzystanie nowoczesnych technologii IT i prowadzenie prac badawczo-rozwojowe – stwierdza na zakończenie Ignacy Święcicki.