Wyzwania związane z wdrażaniem sztucznej inteligencji w celu bardziej efektywnego zarządzania usługami publicznymi

cyberfeed.pl 2 miesięcy temu


W swoim manifeście wyborczym na wybory powszechne w 2024 r. Partia Pracy obiecała wsparcie sektora technologicznego i cyfrowego poprzez nową strategię przemysłową oraz opracowała przepisy planistyczne mające na celu wzmocnienie infrastruktury cyfrowej.

Instytut Tony’ego Blaira (TBI) opublikował właśnie raport: Rządzenie w epoce sztucznej inteligencji: nowe spojrzenie na brytyjski departament ds. pracy i emerytur (DWP), szczegółowo opisując, jak choćby „największe, najbardziej złożone departamenty, takie jak DWP, mogą zostać przekształcone” w erze sztucznej inteligencji (AI). Stwierdzono, iż przyjęcie AI jest konieczne, aby „ogarnąć wysokie koszty i nieskuteczność DWP”.

Według TBI można to osiągnąć poprzez lepsze ustalanie priorytetów i selekcję, a także ulepszenia procesów składania wniosków i oceny kwalifikowalności. „Wdrożenie tej polityki pokazałoby, iż zmiana jest możliwa, umożliwiłoby dotarcie wsparcia do obywateli, zanim ich sytuacja się pogorszy, i uwolniłoby czas i przestrzeń na głębszą reformę” – powiedział TBI.

Apelowano również do rządu o przekształcenie DWP w „wzorcowy przykład sztucznej inteligencji”, który pobudzi wzrost gospodarczy.

Za poprzedniej administracji sztuczna inteligencja, której towarzyszyła krajowa strategia w zakresie sztucznej inteligencji oraz Deklaracja z Bletchley, była postrzegana jako fala technologii, na której konserwatyści mogliby się oprzeć, aby Wielka Brytania stała się bardziej innowacyjna i pobudziła wzrost gospodarki cyfrowej.

Jednakże, Wykorzystanie sztucznej inteligencji w rządzie Raport Krajowego Urzędu Kontroli (NAO) opublikowany 15 marca wykazał, iż rządowi brakowało spójnego planu wspierania wdrażania AI w sektorze publicznym w ramach Krajowej Strategii AI na rok 2021. „Jednym z celów Krajowej Strategii AI jest to, aby sektor publiczny stał się przykładem bezpiecznego i etycznego wdrażania AI” – ostrzegał NAO.

Jeszcze za wcześnie, aby przewidzieć, w jakim kierunku zmierza Partia Pracy, ale w marcu Piotr Kylenowy sekretarz stanu ds. nauki, innowacji i technologii (DSIT), powiedział, iż priorytetem będzie wsparcie wykorzystania „codziennej AI” w małych firmach, a także wsparcie „następnych 10 Deep Minds poprzez ich start-up i skalowanie w Wielkiej Brytanii”. Partia Pracy ma 10-letnią strategię przemysłową, a Kyle chce się upewnić, iż brytyjski sektor publiczny będzie liderem w odpowiedzialnej AI.

Główne wyzwanie

Sektor publiczny ma potencjał, aby stać się bardziej wydajnym i produktywnym dzięki przyjęciu AI, ale wprowadzenie AI do użytku w całym sektorze publicznym jest w tej chwili poważnym wyzwaniem, przed którym stoi Partia Pracy. Jak ostrzegali autorzy raportu NAO, duże ilości danych dobrej jakości są ważne do szkolenia, testowania i wdrażania modeli AI. „Nasze badanie wykazało, iż ograniczony dostęp do danych dobrej jakości stanowił barierę dla wdrażania AI, a wsparcie rządu centralnego było ważne, aby to rozwiązać” – powiedzieli.

Elena Simperldyrektor ds. badań w Open Data Institute, uważa, iż ​​Wielka Brytania pilnie potrzebuje poszerzenia narracji na temat AI, aby zrozumieć dane i potrzeby osób z nich korzystających. „AI przynosi znaczące możliwości w zakresie wydajności, wzrostu gospodarczego i innowacji” — powiedziała. „Jeśli chcemy uwolnić potencjał AI Wielkiej Brytanii i zapewnić sobie miejsce jako światowych liderów, musimy umieścić dane w centrum tego, co robimy”.

Simperl ostrzegła jednak, iż Wielka Brytania stoi przed wieloma wyzwaniami, począwszy od niedoboru podstawowych umiejętności w zakresie danych, a skończywszy na obawach dotyczących wiarygodności danych i udostępniania danych. Jej zdaniem wszystkie te kwestie wymagają pilnej uwagi, aby Wielka Brytania mogła w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja.

Dodała również, iż zarówno sektor publiczny, jak i prywatny coraz bardziej polegają na danych i nowych technologiach – w tym sztucznej inteligencji – aby zwiększyć wydajność i udoskonalić usługi i produkty, dlatego wszyscy powinni być świadomi szans i ograniczeń.

„Różnice w dostępie do danych i informacji utrzymują się, tworząc podział cyfrowy, który utrudnia postęp społeczny i rozwój gospodarczy” — powiedziała Simperl. Dane z ODI pokazują, iż 30% populacji Wielkiej Brytanii nie jest świadomych najbardziej znanych produktów generatywnej AI, w tym ChatGPT2. „Ci, którzy znają nowe narzędzia generatywnej AI, nie zawsze wiedzą, jak należy je wykorzystywać produktywnie i odpowiedzialnie” — powiedziała.

Dyskusja na temat odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji, Anna Dentszef badań w Promising Trouble, powiedział: „Automatyzacja opiera się na ogromnych zbiorach danych, co budzi obawy dotyczące źródeł danych i zgody obywateli. Kontrowersje wokół ustawy o ochronie danych i informacji cyfrowych podkreślają delikatną równowagę między wykorzystaniem danych a prawami do prywatności”.

Apelowała do decydentów politycznych o skupienie się na podnoszeniu kwalifikacji personelu, aby wyposażyć pracowników sektora publicznego w wiedzę umożliwiającą zrozumienie i ocenę zautomatyzowanych systemów. Zaleciła, aby decydenci sektora publicznego zbadali podstawowe powody automatyzacji, aby upewnić się, iż takie systemy nie powielają ani nie zaostrzają istniejących problemów. Dent powiedziała, iż ​​gdy organy sektora publicznego rozważają wdrożenie zautomatyzowanych systemów, muszą one zostać wdrożone wraz ze spójnymi ocenami wpływu, które umożliwią władzom modyfikowanie szkodliwych systemów.

Jedną z możliwości – przynajmniej w sektorze prywatnym – było wykorzystanie sztucznej inteligencji do ulepszania chatbotów, co łagodzi część obciążenia personelu call center. Przyglądając się chatbotom w usługach sektora publicznego, Paweł Wallerdyrektor ds. badań w Thorney Isle Research, zwrócił uwagę na ograniczenia ujawnione w eksperymencie Government Digital Service z interfejsem typu chatbot dla witryny Gov.uk.

Powiedział, iż GDS stwierdziło, iż odpowiedzi chatbota nie osiągnęły poziomu dokładności wymaganego dla witryny, w której dokładność faktograficzna ma najważniejsze znaczenie. „Z tego samego powodu (oraz braku możliwości wyjaśnienia i spójności) nie nadają się do wykorzystania w ustawowych procedurach administracyjnych” — powiedział Weller.

Waller namawiał również decydentów, aby nie używali takich narzędzi AI do podsumowywania konsultacji politycznych. „Podsumowanie chatbota nie pozwoli na ustalenie niuansów stanowisk grup interesariuszy w sprawie polityki” — powiedział. „Ponadto, choćby jeżeli jest dokładne, zautomatyzowane podsumowanie nie spełnia demokratycznej funkcji konsultacji, aby umożliwić wysłuchanie wszystkich głosów i pokazanie, iż zostały wysłuchane. Podobne problemy dotyczą korzystania z tych narzędzi w celu generowania porad politycznych”.

Oczywiste jest, iż nowy rząd Partii Pracy musi przeprowadzić otwartą debatę na temat ryzyka i szans wdrażania AI i zautomatyzowanych systemów w usługach publicznych. Eduardo Ustaran, partner i współkierownik działu prywatności i cyberbezpieczeństwa w Hogan Lovells, powiedział, iż AI to szansa na wzrost, której nie można odrzucić jako zbyt niebezpiecznej.

„Nowy rząd Wielkiej Brytanii powinien kierować się uniwersalną zasadą, iż rozwój technologiczny ma na celu pomoc ludzkości poprzez zwiększanie dobrobytu i ogólnego dobrostanu, dlatego dobra polityka regulacyjna będzie aktywnie wspierać rozwój technologii, koncentrując się na promowaniu dobrych wyników dla wszystkich” – powiedział.



Source link

Idź do oryginalnego materiału