Za rozwojem technologii sztucznej inteligencji nie nadążają przepisy

pracodawcagodnyzaufania.pl 5 dni temu

– Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

Tymczasem w ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 r. do ponad 14 tys. w 2023 r. – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. WIPO w raporcie „Patent Landscape Report: Generative Artificial Intelligence” podaje, iż postęp technologiczny znajduje odzwierciedlenie w gwałtownym wzroście aktywności patentowej. Generatywna sztuczna inteligencja umożliwia użytkownikom tworzenie tekstów, obrazów, muzyki i kodów wykorzystywanych m.in. w chatbotach, takich jak ChatGPT od OpenAI, Google Gemini lub Ernie firmy Baidu.

Chyba właśnie silniki, które służą pomocą tłumaczom, najczęściej są zgłaszane do ochrony patentowej

Ogółem w ciągu dekady udokumentowano 54 tys. wynalazków związanych z genAI, przy czym ponad 25 proc. z nich pojawiło się w ciągu ostatniego roku. Od 2017 r. i wprowadzenia sieci neuronowych typu transformer, które stoją za dużymi modelami językowymi, liczba patentów wzrosła o ponad 800 proc. Z danych WIPO wynika, iż w patentach genAI dominują w tej chwili analiza obrazu i wideo (blisko 18 tys. wynalazków), przetwarzanie tekstu, rozpoznawanie mowy i muzyki (po ok. 13,5 tys. wynalazków). Patenty te obejmują szeroki zakres sektorów, w tym nauki przyrodnicze (5,3 tys. wynalazków), zarządzanie dokumentacją i publikowanie (niemal 5 tys. wynalazków) oraz po ponad 2 tys. wynalazków w rozwiązaniach biznesowych, przemyśle i produkcji, transporcie, bezpieczeństwie i telekomunikacji.

– jeżeli byśmy przeanalizowali, jakie dziedziny wykorzystujące sztuczną inteligencję są objęte największą liczbą zgłoszeń patentowych, to chyba właśnie silniki, które służą pomocą tłumaczom, najczęściej są zgłaszane do ochrony patentowej. Przy czym sam silnik nie zrobi wyśmienitego przekładu, tu jeszcze jest potrzebny człowiek, który nauczy, zweryfikuje, czy sztuczna inteligencja rzeczywiście dobrze jakościowo podchodzi do tłumaczenia – mówi Dorota Rzążewska.

Obowiązujące w Polsce i nie tylko w Polsce przepisy wymagają czynnika ludzkiego, żeby można było mówić o stworzeniu utworu

Za rosnącą pozycją sztucznej inteligencji nie nadążają normy prawne np. w zakresie praw autorskich AI. Według obowiązującej interpretacji istniejących przepisów maszyny nie są zdolne do posiadania praw autorskich. W 2022 r. Komisja Rewizyjna US Copyright Office odmówiła np. rejestracji obrazu stworzonego przez sztuczną inteligencję (Midjourney) z powodu braku autora-człowieka.

– Obowiązujące w Polsce i nie tylko w Polsce przepisy wymagają czynnika ludzkiego, żeby można było mówić o stworzeniu utworu. Twórcą nie może być maszyna, musi być człowiek. Wynalazki oczywiście mogą być tworzone przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ale myślę bardziej w kategoriach poszukiwania pewnych danych, pewnych inspiracji do tego, co nowego można byłoby stworzyć – mówi prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych. – jeżeli będziemy rozmawiali o sztucznej inteligencji z perspektywą na przyszłość, to jest to taki przykład, kiedy prawo pozostaje w tyle za rozwijającym się światem i otaczającą nas rzeczywistością. Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję. Nie zakładam, żeby to sama sztuczna inteligencja była uznana za twórcę, człowiek powinien współpracować ze sztuczną inteligencją, żeby efekt był dobry.

Do 2030 r. około 70 proc. firm może przyjąć przynajmniej jeden rodzaj technologii AI, mniej niż połowa w pełni wchłonie pięć kategorii

Jak podkreśla, zanim pojawią się kompleksowe regulacje prawne tego obszaru, firmy muszą sobie samodzielnie radzić z uregulowaniem ich wewnątrz organizacji. To o tyle istotne, iż potencjał techniczny i ekonomiczny automatyzacji jest ogromny. Eksperci McKinsey Global Institute przyjrzeli się pięciu szerokim kategoriom AI: widzeniu komputerowemu, językowi naturalnemu, wirtualnym asystentom, automatyzacji procesów robotycznych i zaawansowanemu uczeniu maszynowemu. Szacują, iż do 2030 r. około 70 proc. firm może przyjąć przynajmniej jeden rodzaj technologii AI, mniej niż połowa w pełni wchłonie pięć kategorii.

– jeżeli nie mamy regulacji prawnych, które przystają do otaczającej nas rzeczywistości, to trzeba pomyśleć, jak w tej rzeczywistości poukładać wszystkie kwestie, które są istotne dla dobrej, rzetelnej usługi i sposobu jej świadczenia – mówi Dorota Rzążewska. – Przedsiębiorcy o tym zapominają. Pracownicy często nie wiedzą, czy mogą korzystać ze sztucznej inteligencji.

Czasami sami przedsiębiorcy nie mają świadomości tego, iż jeżeli pracownik skorzysta ze sztucznej inteligencji, a efekt końcowy pracy, który będzie potem sprzedawany klientowi, nie będzie oryginalny, to pracownik w bardzo ograniczonym stopniu poniesie odpowiedzialność. Poniesie ją przede wszystkim przedsiębiorca, który nie dostarczy takiego produktu, jaki był zamówiony.
Idź do oryginalnego materiału