Zastąpi TikToka? Kolejna chińska aplikacja podbija rynek

instalki.pl 1 tydzień temu

TikTok zostanie zablokowany w Stanach Zjednoczonych jeszcze w tym tygodniu, chyba iż znajdzie się kupiec. Tymczasem użytkownicy nie czekają na decyzję sądu i szturmują sklepy Apple oraz Google w poszukiwaniu następcy. Na prowadzenie wysuwa się RedNote, czyli kolejna chińska aplikacja dotychczas ciesząca się popularnością głównie w Państwie Środka.

Amerykanie pokochali chińskie aplikacje?

19 stycznia br. TikTok może zakończyć działalność w Stanach Zjednoczonych. Zgodnie z podpisanym w kwietniu rozporządzeniem aplikacja zostanie wyłączona na terenie kraju, chyba iż znajdzie się nowy nabywca. W USA z TikToka korzysta choćby 170 mln użytkowników, a część z nich już ruszyła w poszukiwaniu nowej aplikacji z podobnymi funkcjami.

Na prowadzenie wysuwa się RedNote, a adekwatnie Xiaohongshu, czyli jedna z największych platform społecznościowych w Chinach. Nazwa aplikacji oznacza „małą czerwoną książeczkę” i często jest skracana przez użytkowników w USA do RedNote. We wtorek znalazła się na szczycie listy przebojów w amerykańskim App Store firmy Apple.

Użytkowników z USA nie odstrasza choćby brak dostosowania Xiaohongshu do globalnego rynku. Aplikacja jest skonfigurowana bardzo podobnie do TikToka z możliwością pionowego przewijania kanałów krótkich filmów na podstawie zainteresowań.

Według firmy badawczej Qian Gua Xiaohongshu to aplikacja zrzeszająca 250-300 mln użytkowników. Założona w 2013 r. cieszyła się uznaniem przede wszystkim ze względu na udostępnianie wskazówek dotyczących podróży, makijażu i mody. Financial Times podaje, iż platforma jest w tej chwili wyceniana na 17 mld dolarów.

  • Przeczytaj również: TikTok został zakazany w europejskim kraju. Początek trendu?

Amerykańscy użytkownicy nie są gotowi na wyłącznie TikToka i nie traktują poważnie rządowych oskarżeń pod adresem chińskiego właściciela związanych z cyberbezpieczeństwem. Jak podaje CNN, do wtorku hashtag „TikTok refugee” zgromadził prawie 60 mln wyświetleń i ponad 1,7 mln komentarzy. Poza tym na TikToku pojawił się nowy trend wyśmiewający rządową argumentację – użytkownicy dziękują chińskiemu szpiegowi za obserwowanie ich przez wszystkie lata użytkowania.

Wśród najczęściej pobieranych drugie miejsce w sklepie Apple w USA zajęła inna aplikacja społecznościowa ByteDance – Lemon8. W porównaniu do Xiaohongshu jest to nowa usługa – pojawiła się na rynku dopiero w 2023 r. i łączy funkcje wideo znane z TikToka z rozwiązaniami wykorzystywanymi przez Instagram oraz Pinterest.

Popularność zyskuje również m.in. aplikacja Flip łącząca opcje znane z platform społecznościowych z możliwością zakupów.

Co czeka TikToka w USA?

Właściciel TikToka oskarżony o powiązania z chińskim rządem miał 9 miesięcy na sprzedanie aplikacji. ByteDance nie zgadza się jednak z decyzją amerykańskiego rządu, a w piątek przedstawiciele reprezentujący aplikację wystąpili przed Sądem Najwyższym. Wciąż jednak nie wiadomo, czy sędziowie zdecydują się na odrzucenie albo opóźnienie daty wejścia w życie przepisów z kwietnia br.

Zdaniem agencji prasowej Reuters aktualny prezydent może zdecydować się na wydłużenie okresu wyznaczonego na sprzedaż aplikacji pod warunkiem, iż chiński właściciel przedstawi argumenty potwierdzające trwające prace na zawarciem transakcji.

Z kolei według raportu zaprezentowanego przez Bloomberg zakupem platformy jest zainteresowany Elon Musk. Rzecznik ByteDance zaprzeczył jednak medialnym doniesieniom. Niespodziewanie sojusznikiem chińskiej platformy może okazać się Donald Trump, który skierował się do Sądu Najwyższego z prośbą o opóźnienie zakazu, co pozwoli mu pracować nad „rozwiązaniem politycznym” w trakcie kadencji.

Źródło: edition.cnn.com, neowin.net, engadget.com / Zdjęcie otwierające: pixabay.com

aplikacje androidsocial mediaTikTok
Idź do oryginalnego materiału