3,7 mld zł kosztów w ciągu 5 lat na dostosowanie szpitali do nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa

pracodawcagodnyzaufania.pl 5 godzin temu

Polskie Towarzystwo Koordynowanej Ochrony Zdrowia (PTKOZ) opublikowało kompleksowy raport dotyczący skutków finansowych dla szpitali publicznych wynikających z projektu nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC).

Jak dalej informuje serwis PAP MediaRoom wyniki badania są alarmujące – koszt dostosowania do nowych przepisów może wynieść choćby 3,7 mld zł netto w skali całego sektora w ciągu pięciu lat. Raport, przygotowany na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ponad 400 szpitali – obejmujących ponad połowę wszystkich publicznych placówek w kraju – jest pierwszym tak szczegółowym opracowaniem na temat realnych kosztów, z jakimi przyjdzie się zmierzyć polskiej ochronie zdrowia w związku z implementacją dyrektywy NIS2 i przepisów dotyczących dostawców wysokiego ryzyka (DWR).

Niska świadomość, wysokie ryzyko

Aż 78% dyrektorów szpitali przyznało, iż nie zna konsekwencji wejścia w życie nowelizacji ustawy KSC. „To pokazuje, jak poważnym wyzwaniem będzie nie tylko finansowe, ale także organizacyjne przygotowanie się do nowych wymogów” – podkreśla PTKOZ.

Tylko 31% szpitali deklaruje regularne prowadzenie analizy ryzyka w zakresie cyberbezpieczeństwa, a jedynie 24% systemów IT wspierających opiekę koordynowaną jest w tej chwili zgodnych z projektowanymi wymogami.

Skala wydatków – szpitale zapłacą z własnej kieszeni

Analiza kosztów objęła dwa najważniejsze obszary: wymianę sprzętu i systemu pochodzącego od DWR oraz wzrost kosztów serwisu i wsparcia technicznego.

  1. Średni koszt dla jednego szpitala: 4,64 mln zł w perspektywie 5 lat.
  2. Łączny koszt dla sektora: ok. 3,7 mld zł netto.

Największe pozycje w kosztorysie to wymiana sprzętu teleinformatycznego (średnio 3,63 mln zł na szpital) oraz systemu (ok. 1,0 mln zł). Co istotne, wszystkie te wydatki będą musiały zostać sfinansowane ze środków własnych szpitali i ich organów tworzących – projektodawca nie przewidział żadnych dodatkowych funduszy celowych na ten cel.

Ryzyko dla ciągłości świadczeń zdrowotnych

Choć tylko 2% szpitali posiada ponad połowę sprzętu spoza UE i NATO, aż 43% placówek wskazuje, iż od 30 do 50% ich infrastruktury pochodzi od takich dostawców. W przypadku wydania decyzji administracyjnych nakazujących wymianę sprzętu w pełnym zakresie, może to doprowadzić do czasowych zakłóceń w realizacji świadczeń medycznych.

Sytuacja pozostało bardziej złożona w przypadku systemu – 57% szpitali twierdzi, iż nie widzi realnej możliwości zastąpienia obecnych systemów alternatywami produkowanymi w UE lub NATO, co może oznaczać konieczność kosztownych i skomplikowanych migracji danych.

Koordynowana opieka zdrowotna – szansa i dodatkowe wyzwanie

Raport ujawnia także, iż jedynie 3% szpitali w pełni realizuje opiekę koordynowaną w ramach umowy z NFZ, a aż 63% dopiero wdraża ten model. Główną barierą wskazywaną przez dyrektorów jest brak odpowiednich szkoleń dla personelu – takiego wsparcia oczekuje aż 56% badanych placówek.

Apel o dialog i wsparcie systemowe

Autorzy raportu zwracają uwagę, iż brak uwzględnienia w Ocenie Skutków Regulacji kosztów wycofania sprzętu i systemu oznacza przerzucenie ich w całości na szpitale, które już teraz mierzą się z rosnącymi kosztami energii, wynagrodzeń i leków.

Więcej: https://pap-mediaroom.pl/zdrowie-i-styl-zycia/ptkoz-szpitale-publiczne-stana-przed-wielomiliardowym-wyzwaniem-37-mld-zl?gr_m=oR2&gr_co=LtY&gr_s=F3q&gr_x=a62e
file:///D:/Downloads/DOC.20251013.52648249.3.pdf
Idź do oryginalnego materiału