#64. Rozmowa z Krzysztofem Wojewodzicem, czyli rynek urządzeń mobilnych

mateuszrus.pl 3 lat temu

Rynek urządzeń mobilnych jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków w IT. Nie jestem z nim aż tak bardzo na bieżąco, dlatego porozmawiałem o nim z wyjątkowym gościem. Doktor Krzysztof Wojewodzic to CTO firmy Escola Mobile. Firma ta została uznana jedną z najszybciej rozwijających się firm technologicznych na świecie.

Nie będę ukrywał, iż rozmowa z tak znamienitym gościem, to dla mnie nie lada przyjemność.

Jeżeli interesuje Cię to:

  • W którą stronę pójdzie rynek urządzeń mobilnych?
  • Jak pandemia wpłynęła na ten sektor IT?
  • Co powinien zrobić początkujący adept sztuki programowania, by wejść do branży?

To koniecznie musisz sprawdzić poniższą rozmowę!

Nie przedłużając, zaczynamy.

Zatrzymaj się!

Książka „Programistą być” to obowiązkowa pozycja dla wszystkich zainteresowanego programowaniem!

Jest to zdecydowanie najlepsza na polskim rynku książka na temat programowania! Zyskasz przewagę w branży IT i osiągniesz dużo jako deweloper.

Z książki dowiesz się między innymi o tym:

  • Czy matematyka, studia techniczne i język angielski są konieczne do tego, by rozpocząć pracę jako programista?
  • Gdzie szukać informacji o programowaniu i w jaki sposób się uczyć?
  • Jak znaleźć pierwszą pracę i w jaki sposób rozwijać swój programistyczny potencjał?
  • Czym na co dzień zajmuje się programista?
  • Czy każdy może zostać programistą?

I wiele, wiele więcej…

ZOBACZ KSIĄŻKĘ

Rynek urządzeń mobilnych

Mateusz Rus (MR): Przedstaw się proszę naszym czytelnikom i opowiedz o tym, czym na co dzień się zajmujesz?

Krzysztof Wojewodzic (KW): Prowadzenie tak rozbudowanego biznesu, jakim stała się Escola, wymaga, żeby ktoś ciągle patrzył w perspektywie 1-2 lat. W jaki sposób rekrutować programistów, gdy ich na rynku nie ma? Jak sprzedawać więcej za granicą niż w Polsce. Jak tworzyć produkty, które w ciągu 2-3 lat zwrócą koszty i będą przynosić zyski? Managment Escola zarządza firmą na bieżąco, a ja dzięki nim mam czas zaplanować dalsze działania, określić strategię na następne lata, poszukiwać zyskownych transakcji i możliwości rozwoju dla firmy.

Tutaj całkiem przydatna jest perspektywa, jaką zyskałem, pisząc doktorat z zakresu zarządzania strategicznego w branży IT.

Operacyjnie, pomagam w planowaniu działań marketingowych oraz rozwiązuje problemy na styku różnych działów. Najważniejsze to nie zakopać się w codzienną bieżączkę firmową, bo moim największym zadaniem jest dbanie o rozwój firmy w perspektywie 1-2 lat do przodu!

MR: Wiele osób zastanawia się nad przyszłością, zwłaszcza w kontekście nowych technologii. Nie ma co ukrywać, iż cyfryzacja jest wszechobecna i ciężko przewiduje się niektóre trendy. Jak Ty uważasz, w którą stronę pójdzie mobile? I czy jest tam jeszcze miejsce na coś nowego/spektakularnego?

Rok 2021r będzie kolejnym rokiem mobile. W dużej części sklepów internetowych zakupy dokonywane na telefonach przekraczają już 70%. Coraz więcej firm wprowadza do swoich aplikacji mobilnych sztuczną inteligencję i machine learning. Całkiem niedawno w bankach powszechne stało się wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości (AR), a szkolenia BHP w najbardziej innowacyjnych firmach odbywają przez VR. W mobile ciężko jest dzisiaj zaskoczyć i wprowadzić jakiegoś game changera. Wymienione przeze mnie technologie dzisiaj stają się bardzo powszechne, a jeszcze kilka lat temu zarezerwowane były dla wybranych. Mobile w Polsce i Europie będzie jeszcze bardziej zyskiwał na znaczeniu, bo np. w takich rozwiniętych technologicznie Chinach blisko 85% transakcji wykonywanych jest dzięki telefona.

W dalszej perspektywie możliwości dla mobile są jeszcze lepsze, choćby poprzez wprowadzenie 5G. Patrząc zarówno z perspektywy państw rozwiniętych, jak i tych rozwijających się dla ich społeczeństw urządzenia mobilne są pierwszym wyborem. Dla przykładu w tej chwili 31% amerykanów jest online cały czas, głównie na urządzeniach mobilnych, co daje wszelkim inwestorom i innowatorom szerokie możliwości monetyzacji. Jeszcze dziesięć lat temu smartwatche i smartbandy były wyłącznie konceptem, który nie wiadomo było czy się przyjmie, a dziś są powszechnie używane. Myślę, iż największe przełomy są jeszcze przed nami, w najbliższym czasie zobaczymy wiele game changerów, a mamy co poprawić, chociażby baterie, które mocno ograniczają tę branżę.

MR: Wielu młodych adeptów sztuki programowania zastanawia się nad wyborem ścieżki kariery. Cześć z tych osób zainteresuje się programowaniem na systemy Android/IOS. Co mógłbyś polecić / doradzić osobie wchodzącej w programowanie aplikacji na urządzenia mobilne ?

KW: Oprócz dobrych studiów polecam szczególnie własną praktykę. w tej chwili mamy świat, w którym programiści mogą korzystać z gotowych rozwiązań, dzięki którym piszemy kod szybciej i łatwiej. Jednakże, aby zostać dobrym specjalistą i stanowić dużą wartość dla przyszłego pracodawcy trzeba rozumieć kod. Po prostu w pewnych sytuacjach projektowych, jeżeli nie zrozumiemy dokładnie, z czym się mierzymy, możemy spotkać się ze ścianą, którą nie będzie tak łatwo pokonać. To moja porada dla wszystkich, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z programowaniem pod mobilne systemy Googla i Apple. Natomiast jeżeli chodzi o technologię, rozważyłbym naukę języków crossplatformowych typu React Native czy Flutter, które dzisiaj bardzo mocno zyskują na znaczeniu.

MR: Nie mogło zabraknąć pytania o aktualną sytuację pandemiczną na świecie. Mówi się, iż pandemia wpłynęła bardzo pozytywnie na całą branżę. Przyczyniła się, chociażby do szybszej cyfryzacji, pracy zdalnej na szeroką skalę czy wyrobieniu pewnych nowych norm. Jak wygląda to w Twoim sektorze ?

KW: Ostatni okres pomimo jego ciężaru dla naszego społeczeństwa był dla nas wyjątkowo udany. Rosnąca potrzeba zdalnej pracy, cyfryzacji i automatyzacji procesów firm, spowodowała napływ zapytań do Escoli. Część firm przed pandemią miała jeszcze w planach digital transition, a dzisiaj staje się to dla nich koniecznością. Musimy pamiętać, iż w sytuacji, gdy ograniczony lub uniemożliwiony jest kontakt między ludźmi, często jedyną odpowiedzią jest oprogramowanie. Ten trend przenoszenia całych firm do aplikacji będzie moim zdaniem się stale nasilał, bo ludzie bardzo gwałtownie przyzwyczaili się do prostoty i szybkości takiej formy pracy. Świat, który znaliśmy, przed pandemią już nie wróci i musimy się na to przygotować, ale to zdecydowanie zmiana na lepsze, bo daje nowe możliwości zarówno dla firm, jak i ludzi.

MR: Prowadzisz jedną z najszybciej rozwijających się firm nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Mówią o Tobie Krzysztofie, iż jesteś polskim Steve Jobsem. Opowiedz proszę, o ile oczywiście możesz, jakie największe realizacje do tej pory wykonała firma Escola?

KW: Faktycznie, całkiem niedawno Clutch opublikował informację, iż Escola jest 6. najszybciej rozwijającą się spółką technologiczną na świecie i 1. w Polsce. Niestety nie o wszystkich realizacjach mogę mówić otwarcie, ale faktycznie mamy czym się pochwalić. W 2020 r. przez jedną z wykonanych przez nas aplikacji mobilnych zostało wykonanych ponad 2 mln transakcji. Aplikacja Radio357, za którą dostaliśmy nagrodę Mobile Trends 2021 była w początku roku najchętniej pobieraną aplikacją w Polsce. Przy realizacji naszych projektów ważne są dla nas też aspekty związane z ochroną środowiska, dlatego jesteśmy dumni, iż wykonaliśmy aplikację mobilną, dzięki której Norwedzy w 2020 r. posprzątali 9500 kilometrów wybrzeża i zebrali ponad 1800 ton odpadów, organizując ponad 11 akcji sprzątania dziennie na terenie całej Norwegii.

MR: Rynek urządzeń mobilnych zdominowany jest przez Chiny, a szerzej patrząc przez Azję. Nie tak dawno temu mieliśmy mocne starcie na linii Chiny — USA, przez co firma Huawei miała duże problemy. Postanowiono wprowadzić na rynek kolejnego gracza, o ile chodzi o system mobilny, czyli HarmonyOS. Co myślisz o takim rozkładzie sił, gdzie to Azja w pewien sposób dominuje, o ile chodzi o produkcje urządzeń mobilnych i o nowym systemie HarmonyOS na zmonopolizowanym przez USA rynku aplikacji i systemów?

KW: Z naszego punktu widzenia różnorodność jest zawsze wielką wartością, której zawsze kibicuje. jeżeli spojrzymy z perspektywy takich firm jak Escola to nam nowe świeże podejście do mobile, jakie prezentuje HarmonyOS, bardzo się podoba. Coraz częściej też klienci oprócz sklepów Apple i Google mówią o konieczności obecności również w sklepie Huawei, czyli App Gallery. Dominacja Googla i Apple ze szczątkowym udziałem pozostałych graczy nigdy nie jest dobra dla branży informatycznej, gdyż wiele wytycznych, do których musimy się stosować, można byłoby lepiej rozwiązać. jeżeli zaś chodzi o dominację Azji w produkcji, to musimy pamiętać, iż nie jest to trend, który zaczął się dziś, a kilkadziesiąt lat temu. Przed Chinami mieliśmy Japonię, a w tej chwili mamy mocną pozycję Korei Południowej i wzrastający potencjał Azji Południowo-Wschodniej. W tym biznesie jak w każdym innym mamy ciągłą zmienność, więc możliwe, iż za chwile centra produkcyjne zmienią lokalizację.

Rynek urządzeń mobilnych — podsumowanie

Temat urządzeń mobilnych jest bardzo szeroki i sam mógłbym o technologii rozmawiać godzinami. Dodatkowo rozmowy z tak doświadczonymi osobami, jak właśnie Krzysztof daje mi bardzo wiele. Po pierwsze, pozwala na poszerzanie wiedzy. Po drugie, pozwala na docieranie z wartościowymi materiałami do jeszcze większego grona odbiorców. I wreszcie po trzecie, pozwala na poznanie nowych osób w branży.

Jeżeli podobała Ci się ta rozmowa to mam gorącą prośbę — podziel się nią z osobami z branży IT, które Cię otaczają. Będzie mi i Krzysztofowi bardzo miło!

Więcej o firmie Escola znajdziesz pod tym linkiem.

Warto zapoznać się też z podcastem Escola Mobile.

A o ile nie widziałeś poprzedniego wywiadu, to zostawiam link.

Newsletter

Nie przegap i dołącz już dziś do 815 osób będących w tym Newsletter! Otrzymuj co niedzielę o godzinie 20 listę kilku ciekawych tematów, które miałem okazję obserwować w mijającym tygodniu.

Tematy będą głównie techniczne, ale czasami pojawi się coś, co może wprowadzi Cię w stan zadumy i zmusi do dyskusji w szerszym gronie. Zero spamu!

Zostaw to pole puste

Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą (albo katalog na spam) i potwierdź swoją subskrypcję.

Idź do oryginalnego materiału