Pisząc w Typescript mamy bardzo duże możliwości konstruowania własnych typów. Ale czasami nie ma co tworzyć czegoś drugi raz. Warto znać zestaw Utility types, które przyspieszą naszą pracę i wyeliminują powtarzalność w typowaniu.
Partial<T>
Bardzo wygodny typ, który ustawia wszytskie pola w naszym typie jako opcjonalne. Możemy go wykorzystać, kiedy tworzymy metodę tworzącą obiekt o konkretnym typie.
W tym przypadku tworzymy obiekt manualnie (nadając jakieś domyślne wartości), ale można je nadpisać. No i mamy tylko jeden obiekt do zmiany w przyszłości.
Required<T>
Tutaj mamy odwrotność typu Partial. Typ Required ustawia wszytkie pola jako obowiązkowe. Dobry typ do wykorzystania przy typowaniu API. Czasami dostajemy jako odpowiedź wartości puste. A do reszty systemu dobrze jest przekazywać konkretne wartości. Na styku tych dwóch podejść korzystamy z Required i dajemy puste wartości. Typ ten nie usuwa natomiast opcji null z pola
Record<K, T>
Jeden z moich ulubionych typów. Określa typ obiektu, którego klucze są opisane typem K (enum albo unia) oraz o wartościach typu T. Korzystam z niego zawsze, gdy mam do otypowania jakiś obiekt o konkretnej strukturze. Bardzo przyjemnie się go wykorzystuje razem z enumem do tworzenia obiektów konfiguracyjnych.
Są dwie zalety takiego typowania. Po pierwsze musimy określić obiekt dla wszystkich możliwych wartości klucza. Dzięki temu nie ma opcji, by zapomnieć o konkretnej wartości w przyszłości podczas modyfikacji typu. Druga zaleta to kontrola wartości obiektu.
Pick<T, K>
Pick pozwala na stworzenie nowego typu z typu T. W nowym typie będą tylko obecne pola, które określiliśmy typem K. Będzie to pomocne, gdy musimy otypować część obiektu. Moglibyśmy tworzyć nowy typ od zera, ale jest nieoptymalne.
A dlaczego nie stworzyć nowego typu? Ponieważ w razie aktualizacji obiektu User od razu mamy informacje czy reszta systemu będzie działała poprawnie, bo np.: backend zmienił sposób wysyłania odpowiedzi.
Omit<T,K>
Podobnym typem jest Omit. Tutaj bierzemy cały nasz typ i usuwamy klucze, by utworzyć nowy typ. Przykład pokazany przy typie Pick będzie wyglądał następująco.
Musimy pamiętać, iż w przyszłości gdy będziemy dodawać kolejne pola, to będą też wymagane jako argument funkcji. Musisz zdecydować czy to jest to, co chcesz osiągnąć czy lepiej użyć typu Pick.
NonNullable
NonNullable potrafi usunąć puste wartości (null i undefined) z typu. Może to być pomocne gdy mamy opcjonalną wartość. Najczęściej będziemy wtedy określać wartość domyślną. Wtedy w kolejnych miejscach systemu możemy dać typ NonNullable, by ominąć sprawdzanie.
ReturnType
ReturnType jest bardzo ciekawym typem - dzięki niemu dostajemy typ, jaki jest zwracany przez funkcję typu T. Najlepiej pokaże to przykład
Nie przychodzą mi do głowy żadne przykłady, gdzie można by z tego skorzystać. Może do otypowania wyniku jakieś funkcji z biblioteki. Daj znać, czy masz pomysł do czego to wykorzystać?
Czy to już wszystkie typy?
Nie, pozostało parę typów, których nie opisałem w tym poście - nie zdarzyło mi się z nich jeszcze korzystać w kodzie. Natomiast te powyżej opisane wykorzystuję często i zachęcam do wypróbowania - nasz kod będzie mniejszy, czytelniejszy i bardziej odporny na błędy związane z modyfikacją typów.
A jakie jeszcze mamy typy?
- Exclude<Type, ExcludedUnion>
- Extract<Type, Union>
- Parameters
- ConstructorParameters
- InstanceType
- ThisParameterType
- OmitThisParameter
- ThisType
Zachęcam do poczytania, wykorzystania w waszym kodzie i łączenia tych typów w różne kombinacje.