Wciąż wiele firm przyznaje, iż przez cały czas korzysta z papierowych dokumentów (38%) lub manualnie zbiera dane produkcyjne (58%) – tak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie Comarchu. Wiele organizacji chce inwestować w AI, ale nie wie, jak – prawie 75% ankietowanych odczuwa silną presję wdrażania sztucznej inteligencji, ale tylko 49% wie, w jaki sposób ją wykorzystać.
Jak wynika z raportu „Made in Poland. Jak przebiega cyfrowa transformacja w średnich i dużych polskich przedsiębiorstwach” przygotowanego przez firmę badawczo-analityczną PMR Market Experts na zlecenie Comarch 44% firm nie potrafi określić, jakie podjęła działania w związku z wdrożeniem np. KSeF. Tymczasem w najbliższych latach przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się z koniecznością dostosowania się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur czy raportowania ESG.
„Firmy ufają polskim dostawcom systemu – 73% przebadanych organizacji twierdzi, iż krajowi producenci IT mają większą wiedzę i doświadczenie w obszarze lokalnego prawa i tworzenia systemu zgodnie z przepisami niż zagraniczni dostawcy” – podano w notatce.
Raport pokazuje też pozytywne trendy, które świadczą o dużym poziomie świadomości polskich przedsiębiorców. Firmy wiedzą, jak dużą rolę w ich rozwoju może odegrać transformacja cyfrowa. Ankietowani wskazują też obszary, w których powinna ona poprawić skuteczność działania organizacji. Są to m.in. digitalizacja obiegu dokumentów (68%), automatyzacja i integracja procesów biznesowych (67%) czy poprawa efektywności pracowników (55%). Właściciele i decydenci w firmach podkreślają również wagę systemu w budowaniu bezpieczeństwa: aż 50% pytanych uważa je za najważniejsze wyzwanie IT w najbliższych latach.
„Inwestowanie w technologie powinno być naturalnym kierunkiem przedsiębiorstw w Polsce. Konkurencyjność i przewaga rynkowa powstają dzięki zwiększeniu produktywności oraz redukcji błędów i czasu, który firma musi przeznaczać na żmudne, powtarzalne zadania. Nowoczesne systemy IT, w tym oprogramowanie ERP, to odpowiedź biznesu na rosnące oczekiwania klientów oraz globalne wymagania. Nasz raport komunikuje te wyzwania i wątpliwości przedsiębiorców ze średnich i dużych firm, ale też przedstawia szanse, które przed nimi stoją. Publikacja jest diagnozą polskiego biznesu w kontekście wdrażania niezbędnych rozwiązań IT” – podkreśla wiceprezes Comarchu i dyrektor sektora Comarch Enterprise Solutions Zbigniew Rymarczyk, przytoczony w komunikacie.