Adopcja AI w biznesie: Porażka jest wpisana w sukces, przekonują liderzy z branży technologicznej

itreseller.com.pl 1 tydzień temu

Podczas konferencji Fortune’s Most Powerful Women, ekspertki z Microsoftu, Bloomberg Beta i startupu Sola jednogłośnie stwierdziły, iż wysoki odsetek nieudanych wdrożeń AI nie jest powodem do niepokoju. Ich zdaniem to naturalny i wręcz pożądany element procesu nauki nowej, transformacyjnej technologii, a kluczem do sukcesu jest odpowiednia kultura organizacyjna.

Panel dyskusyjny zatytułowany “Working it out: How AI is transforming the office” odniósł się bezpośrednio do budzących sceptycyzm wyników badania MIT, sugerujących, iż aż 95% pilotażowych projektów AI w przedsiębiorstwach nie przynosi zwrotu z inwestycji. W odpowiedzi na rosnące wątpliwości, trzy liderki branży – Amy Coleman, wiceprezes i dyrektor ds. personalnych w Microsofcie, Karin Klein, partner założycielski w Bloomberg Beta, oraz Jessica Wu, współzałożycielka i CEO startupu Sola – przedstawiły odmienną perspektywę. Przekonywały, iż niepowodzenia nie świadczą o fundamentalnych problemach z samą technologią, ale są nieodłączną częścią procesu eksperymentowania i uczenia się.

Karin Klein porównała obecny etap rozwoju AI do nauki jazdy na rowerze: “Nikt nie potrafi tego za pierwszym razem. Wstajemy, otrzepujemy się i próbujemy dalej, aż w końcu się uda”. Dodała, iż podobnie jest ze sztuczną inteligencją. Z kolei Jessica Wu z Sola zwróciła uwagę, iż historycznie wskaźniki sukcesu wdrożeń dużych narzędzi IT, jeszcze przed erą AI, również były niskie i oscylowały w granicach 10%. Podkreśliła, iż obecna, znacznie większa skala eksperymentów z nowymi narzędziami AI naturalnie prowadzi do statystycznie niższego odsetka wdrożeń produkcyjnych, co nie powinno być interpretowane jako porażka całej technologii.

Amy Coleman z Microsoftu wskazała dodatkowo, iż najważniejsze dla powodzenia transformacji AI jest stworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej, a nie sama technologia. Podkreśliła znaczenie budowania “płynności AI” (AI fluency) w całej firmie poprzez współpracę ekspertów technicznych z użytkownikami biznesowymi. Sukces wymaga połączenia odgórnego wsparcia liderów, którzy dają pracownikom przestrzeń do bezpiecznego testowania, z oddolnym zaangażowaniem osób, które najlepiej znają codzienne procesy. Coleman podsumowała, iż organizacje muszą być gotowe na porażki i “bałagan”, ponieważ są one nieuniknionym etapem na drodze do innowacji.

Idź do oryginalnego materiału