99% banków wdrożyło już generatywną AI, ale połowa z nich nie widzi z tego jeszcze realnych zysków. Sektor finansowy musi przy tym równoważyć innowacje z ryzykiem cyberataków, oszustw i rosnących wymagań regulacyjnych.
Nowe badanie Economist Impact i SAS pokazuje, iż światowa bankowość stoi na rozdrożu. 99% banków zadeklarowało co prawda wdrożenie generatywnej AI, ale ponad połowa przyznaje, iż korzyści finansowe są na razie ograniczone. Sztuczna inteligencja usprawnia co prawda wykrywanie oszustw i personalizuje obsługę klienta, ale przestępcy coraz częściej wykorzystują ją do tworzenia deepfake’ów i syntetycznych tożsamości, które wymykają się tradycyjnym metodom wykrywania.
W badaniu czytemy też, iż aż 80% menedżerów spodziewa się, iż w najbliższym dziesięcioleciu cyberataki i przestępstwa finansowe będą miały poważny wpływ na działalność banków. Eksperci podkreślają, iż wdrożenia AI w bankowości niosą nie tylko korzyści, ale też poważne ryzyka operacyjne, etyczne i regulacyjne. Melanie Noronha z Economist Impact zwraca uwagę, iż banki muszą równoważyć innowacje z czujnością i odpowiedzialnością na każdym etapie wdrożeń.

Wahania stóp procentowych, napięcia płynności i fragmentaryczne regulacje sprawiają, iż inteligentne zarządzanie ryzykiem staje się kluczowe. Banki wdrażają AI do dynamicznych testów warunków skrajnych, modelowania ryzyka płynności i analizy zagrożeń w czasie rzeczywistym. Coraz większą rolę odgrywa elastyczne podejście do compliance oraz ochrona danych, bo nowe regulacje dotyczące AI i cyberbezpieczeństwa są coraz bardziej złożone.
Koniec końców raport wskazuje pięć kluczowych strategii dla banków: etyczne zarządzanie danymi i AI, budowanie zaufania klientów, automatyzację działań typu compliance, strategiczne partnerstwa oraz inwestycje w kompetencje pracowników i nowoczesną infrastrukturę. „Przyszłość nie będzie czekać – liderzy, którzy postawią na cyfrową inteligencję i innowacje, pomogą przedefiniować branżę” – podkreśla Alex Kwiatkowski z SAS.