Amazon spodziewa się, iż wdrażanie generatywnej sztucznej inteligencji doprowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na część stanowisk biurowych. CEO firmy, Andy Jassy, w wewnętrznej notatce zaznaczył, iż w miarę wprowadzania nowych agentów AI zmieni się sposób pracy, a niektóre role zostaną zautomatyzowane, – informuje CNBC.
Mniej pracowników biurowych, inne zadania dla ludzi
Będziemy potrzebować mniej ludzi do wykonywania części obecnych zadań, a więcej do innych typów pracy.
napisał Jassy w notatce do pracowników.Dodał również, iż trudno dziś oszacować skalę przyszłych redukcji. Amazon zatrudnia w tej chwili ponad 1,5 mln osób na całym świecie, jednak zmiany będą dotyczyć przede wszystkim zespołów korporacyjnych.
W badaniu Światowego Forum Ekonomicznego aż 40% pracodawców zadeklarowało, iż planuje ograniczenie zatrudnienia na stanowiskach możliwych do zautomatyzowania przez AI.
Sztuczna inteligencja w każdej części firmy
Generatywna sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana „praktycznie w każdym zakątku firmy” – stwierdził Jassy. Amazon rozwija wewnętrznie ponad tysiąc aplikacji i usług opartych na AI, które mają wpływać na szybkość innowacji i sposób obsługi klientów. W 2025 roku firma planuje przeznaczyć 100 miliardów dolarów na rozwój infrastruktury AI i centrów danych, co oznacza wzrost względem 83 miliardów wydanych w roku ubiegłym.
Jassy zaznaczył, iż tempo rozwoju agentów AI będzie miało wpływ na codzienne życie.
Wierzę, iż agenci AI zmienią to, jak wszyscy pracujemy i żyjemy. Wiele z nich jeszcze nie powstało, ale nadchodzą szybko.
Andy JassyAmazon nie jest wyjątkiem – inne firmy już redukują etaty
Ruchy Amazona wpisują się w szerszy trend transformacji korporacyjnej. W maju firma Crowdstrike zwolniła 5% załogi, wskazując AI jako źródło zwiększenia efektywności. Z kolei Duolingo ogłosiło, iż będzie stopniowo rezygnować z pracowników kontraktowych na rzecz automatyzacji, a decyzje o zatrudnianiu będą uzależnione od możliwości wdrożenia AI.
W Shopify menedżerowie mają obowiązek wykazać, iż zadania nie mogą zostać wykonane przy pomocy sztucznej inteligencji, zanim poproszą o zwiększenie zespołu. Natomiast brytyjski operator telekomunikacyjny BT planuje redukcję 40 tys. stanowisk w ciągu dekady, zaznaczając, iż AI może mieć jeszcze większy wpływ na przyszłość zatrudnienia.