Asertywność w przyjmowaniu negatywnego feedbacku

enterthecode.pl 2 lat temu

Kultura feedbacku w firmach dotyczy nie tylko jego formułowania i przekazywania pracownikom lub współpracownikom. Ważne jest także to, aby odpowiednio go przyjąć. jeżeli mamy doświadczenia ze środowiskiem pracy, w którym istniały problemy komunikacyjne, prawdopodobnie możemy mieć problem z asertywnym przyjmowaniem informacji zwrotnej. Co adekwatnie oznacza asertywność w tym kontekście? Jak przyjąć feedback, aby nie mieć poczucia nierównej pozycji w rozmowie?

Asertywność w pracy wspiera budowanie kultury wzajemnego szacunku

Jednym z problemów komunikacyjnych występujących w różnych relacjach jest brak asertywności w codziennej postawie i rozmowach. Gdyby przedstawić na spektrum ludzkie reakcje dotyczące komunikacji w hierarchicznych strukturach społecznych, można zaobserwować trzy główne postawy. Wyróżniamy zwykle uległość, agresję i asertywność. Nie są to oczywiście jedyne reakcje, ponieważ jak w każdej sytuacji, także i w tej znajdziemy mnóstwo odcieni szarości. Skupiamy się jednak na tych trzech postawach ze względu na fakt, iż szczególnie one niosą za sobą najsilniejsze efekty.

Uległość powoduje, iż nie jesteśmy w stanie konstruktywnie zareagować na komunikaty, które do nas płyną. W sytuacji niezgody milczymy, bojąc się wyrazić własną perspektywę, co w efekcie wpływa negatywnie nie tylko na nas, ale również na sytuację. jeżeli dodatkowo mamy do czynienia z osobą, która ma tendencje do wykorzystywania takiej sytuacji, zaczynamy tkwić w toksycznej relacji.

Agresja to kolejna jednoznacznie negatywna postawa, która nie pozwala na dojście do porozumienia. Wpływa negatywnie na środowisko, wprowadzając terror i uniemożliwiając zdrowe funkcjonowanie w zespole. Agresja w odpowiedzi na informację zwrotną to nie tylko odrzucenie jakichkolwiek uwag, ale przede wszystkim postawa zaprzeczająca sensowi komunikacji.

Asertywne przyjmowanie feedbacku

Asertywność jest cechą pozytywną, która pozwala na stworzenie zdrowej i równej relacji pomiędzy członkami zespołu lub relacji z przełożonym. Osoba komunikująca się asertywnie odnosi się do faktów, nie musi się z nimi zgadzać i potrafi to wyrazić bez nadmiernych emocji. Jednocześnie w przypadku słusznego negatywnego feedbacku potrafi zaakceptować wyrażony fakt i go przyjąć. Taka postawa umożliwia budowanie wzajemnego szacunku i wspiera równy dialog. Asertywność nie przechyla władzy na jedną ze stron, ani nie wprowadza terroru do rozmowy. Pozwala na zwiększenie świadomości działania i poprawę w przyszłości.

Chcesz wiedzieć więcej? Wykup dostęp do kursu Junior IT Masterclazz, w którym znajdziesz aż 12 modułów związanych z pracą w IT. Powyższy fragment pochodzi z modułu pt. „10 rzeczy, które powinieneś(aś) wiedzieć o feedbacku w IT”. Pełny program kursu znajdziesz na stronie Junior IT Masterclazz.

Idź do oryginalnego materiału