Audyt UX – na czym polega i co pozwala zbadać?

enterthecode.pl 1 rok temu

Ostatnia aktualizacja 3 kwietnia, 2023

Audyt UX jest procesem analizy i oceny jakości interakcji użytkownika z produktem lub usługą. Pomaga zidentyfikować obszary wymagające poprawy, a także zapewnia wskazówki dotyczące ulepszenia interfejsu i doświadczenia użytkownika. Jak wykonać audyt UX, a także co pozwala on ustalić? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.

Kiedy powinien być przeprowadzony audyt UX?

Audyt UX powinien być przeprowadzony na początku projektu, gdy interfejs użytkownika pozostało w fazie projektowania, a także w trakcie wdrażania i po zakończeniu projektu. Przeprowadzenie audytu UX przed wprowadzeniem zmian pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników i zaprojektowanie produktu z myślą o nich. Natomiast audyt po zakończeniu projektu pozwala na sprawdzenie, czy projekt spełnia oczekiwania użytkowników i wskazanie obszarów, które wymagają dalszych usprawnień.

Jak wykonać audyt UX?

  1. Analiza celów i potrzeb użytkowników – należy zbadać, kim są użytkownicy, jakie mają cele i potrzeby w związku z produktem lub usługą.
  2. Ocena interfejsu użytkownika – warto sprawdzić, czy interfejs jest intuicyjny i łatwy w obsłudze oraz czy jest zgodny z oczekiwaniami użytkowników.
  3. Testowanie funkcjonalności – należy przetestować, czy wszystkie funkcjonalności działają poprawnie i są łatwe w obsłudze.
  4. Testowanie responsywności – należy sprawdzić, czy interfejs jest dostępny na różnych urządzeniach i czy działa poprawnie na każdym z nich.
  5. Ocena jakości treści – należy sprawdzić, czy treści są zrozumiałe i łatwe do przyswojenia przez użytkowników.

Co pozwala ustalić audyt UX?

Audyt UX pozwala na ustalenie, czy interfejs użytkownika spełnia oczekiwania użytkowników, czy jest intuicyjny i łatwy w obsłudze, a także czy działa poprawnie na różnych urządzeniach. Wyniki audytu mogą wskazywać obszary wymagające poprawy, zarówno w obszarze samego interfejsu, jak i działania produktu. Audyt pozwoli również zweryfikować jakość treści, a także dostępność dla różnych grup użytkowników.

Co należy sprawdzić w interfejsie użytkownika?

  • Prostota i intuicyjność interfejsu
  • Łatwość odnalezienia potrzebnych informacji i funkcji
  • Spójność układu i kolorystyka strony (np. pod kątem ekspresji marki)
  • Rozmiar elementów interfejsu oraz czy ze sobą nie kolidują
  • Odpowiednie oznaczenie i zrozumiałość przycisków
  • Czas ładowania strony lub aplikacji – czy jest on akceptowalny dla użytkowników?

Co warto sprawdzić pod kątem funkcji lub usługi?

  • Zweryfikować poprawność działania funkcji lub usługi
  • Sprawdzić, czy funkcja lub usługa są intuicyjne w użytkowaniu
  • Ustalić, czy funkcja lub usługa spełniają potrzeby użytkowników
  • Zweryfikować łatwość rejestracji i logowania, które mogą być punktem krytycznym dla użytkowników
  • Ustalić, czy istnieją jakiekolwiek bariery dostępności
Idź do oryginalnego materiału