Według najnowszego badania „Internet marzeń” zleconego przez World (projekt weryfikacji ludzkiej tożsamości założony m.in. przez Sama Altmana) aż 81 proc. polskich internautów uważa za ważne lub bardzo ważne wyeliminowanie botów i fałszywych kont z sieci. Jako najpilniejszą kwestię do poprawy respondenci wskazali wiarygodność i jakość informacji, na którą narzeka 38 proc. badanych. Badanie przeprowadziło SW Research na reprezentatywnej próbie 1020 dorosłych Polaków.
World to sieć weryfikacji ludzkiej tożsamości, której celem jest potwierdzanie, iż użytkownicy internetu są prawdziwymi ludźmi, nie botami czy algorytmami AI. Projekt powstał w 2019 r. i rozwija go firma Tools for Humanity z siedzibami w San Francisco i Monachium, zatrudniająca ponad 200 specjalistów. System działa w oparciu o urządzenie Orb – sferyczny skaner wykonujący biometryczną weryfikację tęczówki oka, który w ciągu kilku sekund potwierdza unikalność użytkownika bez ujawniania jego tożsamości. Dane po weryfikacji są szyfrowane, zapisywane wyłącznie na telefonie użytkownika i trwale usuwane z urządzenia Orb.

Z raportu „Internet marzeń”, zleconego właśnie przez World wynika, iż zaledwie 10 proc. użytkowników sieci uważa, iż jakość i wiarygodność informacji w internecie działa bez zarzutu. Problem wydaje się wynikać z poczucia chaosu i przesytu treści – choć rzetelne informacje są dostępne, użytkownicy oczekują, by dominowały w przestrzeni cyfrowej, a nie ginęły w morzu manipulacji i treści generowanych przez boty. Karol Chilimoniuk, odpowiedzialny za rozwój World na rynkach Europy Centralnej, także zauważa, iż wkładając wysiłek można znaleźć wiarygodne źródła, jednak wszechobecne manipulacje i boty znacząco utrudniają to zadanie.
Polscy internauci oczekują od firm działających w sieci przede wszystkim skuteczniejszych zabezpieczeń przed nadużyciami i cyberatakami – wskazało na to 46 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazły się systemy weryfikacji tożsamości użytkowników w celu wyeliminowania fałszywych kont i botów (40 proc.), a na trzecim – silniejsza ochrona przed phishingiem i oszustwami związanymi z zakupami online (39 proc.). Chilimoniuk zwraca uwagę, iż tradycyjne metody ochrony, takie jak silne hasła czy dwuetapowa weryfikacja, przestają wystarczać w erze zaawansowanej sztucznej inteligencji, gdzie boty potrafią doskonale podszywać się pod ludzi. Najważniejszymi krokami na drodze do „internetu marzeń” byłyby według respondentów pełna kontrola nad danymi osobowymi, obecność treści opartych na faktach oraz eliminacja botów.









