Użytkownicy serwisu Booking.com zaczęli otrzymywać wiadomości informujące o możliwości złożenia wniosku o wypłatę rekompensaty. Inicjatywa ma związek z decyzją UOKiK dotyczącą nieprawidłowego informowania klientów na temat statusu prawnego osób wynajmujących noclegi. Interesy konsumentów zostały w ten sposób naruszone, co poskutkowało wymuszeniem wprowadzenia stosownych zmian i wynagrodzenia poszkodowanych internautów.
Booking.com zwróci pieniądze. Nie powinniście mieć problemu ze złożeniem wniosku
To oczywiście nie pierwszy raz, gdy słyszymy o tytułowym zamieszaniu. Decyzja w sprawie zapadła bowiem już dwa miesiące temu. Właśnie wtedy doszło do zakończenia postępowania, które wykazało naruszenie zbiorowych interesów poprzez nieprawidłowe informacje o zmianie zakresu ochrony prawnej kupującego. Dowiedzieliśmy się wtedy, iż niedługo ruszy proces wypłaty stosownych rekompensat. Ten wyczekiwany moment właśnie nastąpił.
Warto na samym początku zaznaczyć, iż rekompensaty przysługują przede wszystkim klientom, którzy dokonali rezerwacji między 1 stycznia 2023 roku a dniem wprowadzenia zmian. Kolejnym warunkiem jest złożenie reklamacji dotyczące następujących kwestii:
- nieinformowania konsumentów o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorą czy osobą prywatną
- nieinformowania konsumentów o tym, iż przepisy dotyczące ochrony konsumentów nie mają zastosowania do umów zawieranych z gospodarzami prywatnymi (niebędącymi przedsiębiorcami) za pośrednictwem internetowej platformy handlowej w postaci serwisu Booking.com
- nieinformowania konsumentów o podziale obowiązków między Booking.com a dostawcą zakwaterowania
Właściciele popularnego serwisu zachęcają, by takie reklamacje składać za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji Booking.com. jeżeli chcecie jak najszybciej uzyskać rekompensatę, to do logowania wykorzystajcie numer rezerwacji i kod PIN.
Użyjcie także słowa UOKiK, by ułatwić i przyspieszyć rozpoznanie reklamacji. jeżeli jednak nie posiadacie konta (lub mieliście, ale je usunęliście), to musicie je założyć w terminie tygodnia od otrzymania stosownej wiadomości.
Źródło zdjęcia: materiał własnyTeraz najważniejsze: o jakiej rekompensacie tak naprawdę mówimy?
Wszystko zależy od Waszego poziomu w popularnym programie Genius. jeżeli osiągnęliście maksymalny poziom (trzeci), to rekompensata wyniesie 40 zł w formie środków na podróże w cyfrowym portfelu. Będziecie mogli je wykorzystać w ciągu jednego roku od chwili ich otrzymania. Nie ma znaczenia miejsce, forma noclegu czy usługa – tutaj macie całkowitą dowolność.
Jeśli natomiast posiadacie co najwyżej 2 poziom w programie Genius, to rekompensata będzie polegać na podwyższeniu konsumentom poziomu o jeden stopień. Nie trzeba spełniać standardowych warunków – finalnie możecie zatem oszczędzić naprawdę sporo przy okazji rezerwacji kolejnych wyjazdów.
Brzmi to naprawdę dobrze, choć internauci zaczęli już snuć czarne scenariusze. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, iż Booking.com w przyszłości wprowadzi zmiany do programu Genius. Może chociażby chodzić o zwiększenie maksymalnego poziomu z dodatkowymi benefitami. Wtedy też oferowana rekompensata zacznie prezentować się znacznie mniej atrakcyjnie.
Czas pokaże, na razie pozostaje składanie stosownych reklamacji. Zrobiliście to już?
Źródło: materiał własny / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@jasrolyn)









