Chatbot w e-commerce: Jak stworzyć narzędzie, które rozumie klientów?

sages.pl 1 tydzień temu
Chatboty konwersacyjne bez wątpienia rewolucjonizują obsługę klienta w wielu branżach, w szczególności w branży e-commerce. Nie tylko ułatwiają komunikację z klientem i proces zakupowy, znacząco obniżając koszty operacyjne, ale także przyczyniają się do optymalizacji wielu innych obszarów działalności sklepu.

W tym artykule przyjrzymy się, **jak stworzyć chatbota**, który realnie wspiera klientów w realizacji zakupów i wyborze produktów, oraz jakie inne obszary sklepu mogą skorzystać z jego pomocy.

## Wsparcie klienta i realizacja zakupów z pomocą chatbota

**Chatboty AI** to nie tylko narzędzia odpowiadające na zadane im, proste pytania. Dzięki **zaawansowanym algorytmom i technologii przetwarzania języka naturalnego** chatboty działają jak osobisty asystent zakupowy, potrafią lepiej rozumieć zapytania i odpowiadać na nie w sposób zrozumiały i przystępny dla klienta.

Proste boty działają na zasadzie „jeśli coś — to coś”, natomiast znaczniej bardziej rozbudowane chatboty konwersacyjne bazują na modelach językowych, które są wytrenowane (nauczone) na podstawie ogromnych zbiorów danych tekstowych. To powoduje, iż odpowiedzi są dokładniejsze, a to w rezultacie prowadzi do bardziej spersonalizowanego doświadczenia zakupowego.

Dzięki **integracji z różnymi systemami i technologiami**, takimi jak CRM, systemy zarządzania zamówieniami czy narzędzia analityczne, nowoczesne chatboty potrafią:

- **Prowadzić klienta** przez proces zakupu, sugerując produkty zgodne z jego zainteresowaniami.
- **Odpowiadać na pytania** dotyczące specyfikacji produktów, dostępności, opcji dostawy, zwrotów czy reklamacji. Mogą w tym celu przeszukiwać np. stronę internetową sklepu i zbiór plików PDF.
- **Przyspieszać transakcje**, umożliwiając szybkie i bezproblemowe dokonywanie płatności.
- **Oferować wsparcie posprzedażowe** polegające na wyjaśnianiu, w jaki sposób działa zakupiony produkt, jak z niego korzystać, jak rozwiązać ewentualne problemy po zakupie.

## Wsparcie pracownika i poprawa komunikacji wewnętrznej w firmie

Obszarów, w których sprawdzi się chatbot jest naprawdę wiele. Skoro może odciążyć firmę przy obsłudze klienta i komunikacji zewnętrznej, dlaczego nie mógłby wesprzeć także **pracowników działów administracyjnych** przy zadaniach niezwiązanych z bezpośrednią obsługą klienta?

Obsługa administracyjna bywa czasochłonna, a pytania zadawane przez pracowników często mają charakter powtarzalny. Przy takich zastosowaniach chatbot może okazać się świetnym sposobem na zautomatyzowanie komunikacji wewnątrz firmy, a co za tym idzie zwiększenie produktywności i zadowolenia pracownika.

#### W jakich kwestiach administracyjnych chatbot może pomóc?

- Sprawdzanie statusu dostawy danego zamówienia.
- Sprawdzanie zapotrzebowania na konkretny produkt np. w poprzednim miesiącu.
- Generowanie treści dokumentów na podstawie plików dostępnych w wewnętrznej bazie.
- Sprawdzanie harmonogramu spotkań umówionych w kalendarzu.
- Umawianie spotkań z innymi pracownikami poprzez okienko chatu.

## Jak stworzyć chatbota, którego polubią klienci i pracownicy?

Zastanów się najpierw, czy wystarczy Ci prosty chatbot działający na podstawie ustalonych reguł i szablonów odpowiedzi, czy potrzebujesz bardziej zaawansowanego rozwiązania, w którym chatbot będzie swobodnie rozmawiał z Twoimi klientami i pracownikami.

**Stworzenie chatbota konwersacyjnego** jest bardziej skomplikowane i wymaga użycia innego zestawu technologii, rozumienia potrzeb klientów i ciągłego doskonalenia algorytmów uczenia maszynowego.

Aktualnie najpopularniejszymi chatbotami są te wykorzystujące **RAG (eng. Retrieval Augmented Generation)**. Jest to metoda, która umożliwia dodawanie do zapytań (promptów) fragmentów danych, które chatbot ma przeszukiwać (np. zawartość strony internetowej lub pliki PDF z regulaminami). Dzięki temu „wiedza” modelu językowego zostaje powiększona i nakierowana na dane konkretnej instytucji.

## Zamów dedykowanego chatbota stworzonego przez ekspertów Data Science lub zaimplementuj chatGPT na swojej stronie

Chatboty to przyszłość obsługi klienta w e-commerce. Ich zdolność do personalizacji, szybkiego reagowania na potrzeby klientów i wsparcia w kluczowych obszarach działalności sklepu sprawia, iż są one cennym narzędziem dla każdej firmy dążącej do zwiększenia efektywności obsługi klienta, optymalizacji kosztów i zwiększenia sprzedaży.

Jeśli nie wiesz, na co należy zwrócić uwagę, skorzystaj z naszej [chatbotowej checklisty](https://oferta.sages.pl/chatbotowa-checklista), która dostarczy wiedzy na temat tego, co powinieneś przemyśleć, aby otrzymać jak najbardziej realną wycenę chatbota.

Jeśli nie masz pewności, jaki rodzaj chatbota będzie najlepszy dla Twojego biznesu, [napisz do nas](https://www.sages.pl/chatboty/obsluga-klienta-logistyka#contact). Doradzimy i pomożemy w wyborze najlepszego rozwiązania.
Idź do oryginalnego materiału