
ChatGPT już teraz potrafi robić zakupy za użytkownika. To funkcja, która wygląda, jakby została wyciągnięta z przyszłości.
Producent stojący za popularnym czatbotem sztucznej inteligencji wprowadził nową funkcję nazwaną instant checkout. To rozwiązanie umożliwiające kupowanie przedmiotów z platform e-commerce bez wychodzenia z aplikacji lub strony internetowej ChataGPT.
ChatGPT nauczył się robić zakupy. To wygląda nierealnie
Jak ma działać nowa opcja z perspektywy użytkownika? Ten będzie musiał napisać zapytanie do czatbota – czego szuka, najlepiej ze szczegółami. Nie musi być to szczególny produkt, a zamiast tego korzystający może zdać się na pomysłowość algorytmów (np. manualnie wykonany prezent). Warto też dodać maksymalny budżet.
Następnie sztuczna inteligencja wyszukuje produkt i wyświetla w aplikacji lub na stronie internetowej najtrafniejsze oferty z ceną, wariantami (jeśli takie są). Jak twierdzą twórcy, produkty wyświetlane przez ChataGPT mają być niesponsorowane, a jedynym kryterium wyboru będzie trafność względem wpisanego polecenia. jeżeli dany produkt będzie obsługiwał funkcję instant checkout użytkownicy mogą przejść do zamówienia.
ChatGPT already helps millions of people find what to buy. Now it can help them buy it too.
We’re introducing Instant Checkout in ChatGPT with @Etsy and @Shopify, and open-sourcing the Agentic Commerce Protocol that powers it, built with @Stripe, so more merchants and developers… pic.twitter.com/9miGZr1Yn7
Zasada działania jest taka sama jak w klasycznych sklepach internetowych i platformach e-commerce: użytkownik widzi przycisk kup, potwierdza zamówienie, wpisuje dane do wysyłki i przechodzi do płatności. Posiadacze płatnego ChataGPT Plus lub Pro (którzy muszą mieć aktywną subskrypcję) mogą skorzystać z płatności podłączoną kartą. Do dyspozycji mają też być inne opcje płatności ekspresowych.
Proces zamówienia, płatności i realizacji jest obsługiwany przez sprzedawcę – ChatGPT tutaj działa jako pośrednik, agent AI, który ma usprawnić proces wykonywania zakupów online. Z perspektywy użytkownika ważne jest też to, iż usługa jest dla niego całkowicie bezpłatna. Sprzedawcy natomiast płacą małą prowizję od zrealizowanego zakupu.
Funkcja w pierwszej kolejności wystartowała na pierwszym rynku w Stanach Zjednoczonych i działa na podstawie integracji z dwoma popularnymi platformami e-commerce: Shopify oraz Etsy. jeżeli tylko sprzedawca oferuje swoje produkty na tych platformach, ChatGPT jest w stanie je wyszukać.
To przerażające i niesamowite jednocześnie
Eksperci z branży e-handlu już od wielu miesięcy mówią, iż sztuczna inteligencja zmieni sposób kupowania przez internet. Wygląda na to, iż funkcja instant checkout od twórców ChataGPT jest jednym z pierwszych zasadniczych kroków w tę stronę. Warto zaznaczyć, iż OpenAI udostępniło kod źródłowy technologii w formie open source, co sprawia, iż coraz więcej sprzedawców i programistów może integrować swoje platformy i sklepy internetowe z ChatemGPT.
Trudno powiedzieć, kiedy funkcja wyjdzie poza USA. Najprawdopodobniej to kwestia następnych miesięcy. Sztuczna inteligencja rozwija się w zatrważająco szybkim tempie, więc nie będę zaskoczony, gdy platformy działające w Polsce wprowadzą własne integracje, a OpenAI uruchomi funkcję dla użytkowników w całej Europie. Z jednej strony to przerażająca wizja – ChatGPT ma szansę całkowicie zmienić sposób, w jaki robimy zakupy online.
Z drugiej, jeżeli technologia ułatwi tę kwestię, zyskamy na tym przede wszystkim my – użytkownicy. Nie trzeba będzie szukać np. prezentu długimi godzinami. Wystarczy jedno proste zapytanie i przedmiot zostanie zamówiony, bez wychodzenia z aplikacji ChataGPT.
Więcej o sztucznej inteligencji przeczytasz na Spider’s Web: