W kontekście przekazywania i przyjmowania feedbacku wiele mówi się o istocie asertywnej postawy. Co to jest asertywność? Aby dobrze zrozumieć jej znaczenie w kontekście informacji zwrotnej, warto wypunktować najważniejsze zachowania i postawy, które się na nią składają.
Co to jest asertywność w kontekście feedbacku?
Asertywne przekazywanie i przyjmowanie informacji zwrotnej opiera się o kilka punktów w rozmowie między przełożonym a podwładnym. Ponadto będzie to miało również zastosowanie do zasad asertywnego feedbacku pomiędzy współpracownikami z zespołu. Niezależnie od relacji łączącej dwójkę rozmówców, kultura feedbacku w organizacji wspiera nie tylko rozwój indywidualny, ale też grupowy.
W firmach, które kierują się przestarzałym modelem zarządzania, może wystąpić sytuacja, w której postawa asertywna ze strony podwładnego tworzy problem komunikacyjny. Dzieje się tak dlatego, iż występuje niezrozumienie postawy i intencji pracownika. Dodatkowo braki w wiedzy na temat zasad efektywnej komunikacji mogą działać niekorzystnie na ostateczny efekt rozmowy. Zarządzanie mocno nastawione na hierarchię w swoich najgorszych wydaniach może pomijać to, co to jest asertywność w feedbacku. Warto więc wiedzieć, czym jest asertywna informacja zwrotna i znać jej budujące zalety. Jakie są fakty na jej temat?
Asertywna informacja zwrotna – fakty i mity
Podstawową kwestią jest szacunek, który nie tylko okażemy rozmówcy, ale też samemu sobie. Musimy mieć na uwadze odczucia drugiej osoby i formułować komunikaty tak, aby skupiać się na faktach. Będzie to także objaw szacunku, który okazujemy sobie sami poprzez niemarnowanie własnego czasu i energii na nieproduktywne i niebudujące rozmowy.
Jednocześnie podczas rozmowy powinniśmy być nastawieni na słuchanie i gotowi do wypracowania kompromisu. W tej sytuacji nie powinniśmy traktować podwładnego jak przeciwnika, nad którym chcemy zdobyć dominację. Nie powinniśmy też egoistycznie dbać wyłącznie o interes firmowy i własny.
Każda ze stron ma swoje potrzeby, a także trudności. Naszą rolą jest umożliwienie zaspokojenia wszystkich możliwych potrzeb pracownika i organizacji, a także stworzenie miejsca na przepracowanie trudności i dojście do kompromisu.
Powyższe postawy nie mogą istnieć bez autentyczności w kontakcie. Warto ujawniać myśli i emocje, a także przeprowadzić rozmowę z zachowaniem otwartości i szczerości. Tylko w taki sposób możemy wpłynąć na trwałość pozytywnych zmian. Ze szczególną uwagą należy wystrzegać się manipulacji, ponieważ długofalowo jest to działanie destrukcyjne szczególnie w kontekście relacji międzyludzkich. Nie przynosi żadnych prawdziwych korzyści i ostatecznie wszyscy na nim tracą.
Ostatnią istotną kwestią jest akceptacja mocnych i słabych stron. Ludzie są złożonymi istotami, których cechy mają swój kontekst rozwojowy i sytuacyjny. Każdy z nas posiada mocne i słabe strony i warto nauczyć się nimi dobrze zarządzać. W rozmowach z podwładnymi lub przełożonymi powinniśmy postawić na szczerość także w tym aspekcie, aby mieć przestrzeń do wypracowania odpowiednich, wpierających działań.
To tylko niewielki fragment nawiązujący do moduły na tematy feedbacku w IT. Pełna wersja kursu Junior IT Masterclazz zawiera 12 różnych modułów, które umożliwiają zdobycie bezcennej wiedzy m.in. z zakresu podstaw programowania i testingu. Sprawdź szczegóły na stronie kursu.