Dell upraszcza strukturę i zwiększa wymagania wobec kadry kierowniczej

itreseller.com.pl 1 miesiąc temu

Dell przeprowadza gruntowną reorganizację swoich struktur, ograniczając liczbę poziomów kierowniczych i znacząco zwiększając liczbę bezpośrednich podwładnych przypadających na jednego menedżera. To element szerszej strategii, której celem jest przyspieszenie podejmowania decyzji i zwiększenie efektywności w erze sztucznej inteligencji.

Więcej ludzi na głowę – nowa rzeczywistość menedżerów

Dell Technologies wprowadza istotne zmiany organizacyjne, które mają na celu przystosowanie firmy do wyzwań stawianych przez rosnącą rolę sztucznej inteligencji w biznesie. Zgodnie z nową strategią, każdy wiceprezes będzie musiał bezpośrednio zarządzać co najmniej 15 pracownikami, a dyrektorzy i starsi menedżerowie – choćby 20. To duży skok w porównaniu z dotychczasowymi strukturami, gdzie liczba raportujących często była znacznie niższa.

„Nieustannie ewoluujemy jako firma, by dostarczać najlepsze innowacje, wartość i usługi naszym klientom oraz partnerom. W tym celu redefiniujemy sposób działania, upraszczając strukturę organizacyjną i zmniejszając liczbę poziomów zarządzania, by szybciej reagować na wyzwania ery AI” – poinformował rzecznik Della w komentarzu dla Business Insidera.

Redukcje, zmiany ról i powrót do biura

Reorganizacja objęła wiele działów i rozpoczęła się w kwietniu 2025 r., a jej pierwsze efekty już są widoczne. W zespole operacyjnym Client Solutions Group, kierowanym przez Karen Plotkin, nastąpiła rotacja kadrowa i odejście wieloletniego menedżera. Część stanowisk kierowniczych została zlikwidowana, a niektórym pracownikom zmieniono klasyfikację roli z „M” (menedżer) na „I” (indywidualny współpracownik), co oznacza brak podwładnych i skupienie się na pracy eksperckiej.

Jeden z pracowników opisał nową filozofię jako „bardziej płaską, oszczędną i z większymi wymaganiami przy mniejszych zasobach”. W wewnętrznych komunikatach pojawia się także określenie „spans and layers” – termin z zakresu zarządzania odnoszący się do zakresu kontroli i liczby poziomów hierarchii.

Nowe podejście do zarządzania to kontynuacja zmian zapoczątkowanych w poprzednich latach. W 2024 r. Dell zrestrukturyzował dział sprzedaży, zwalniając nieujawnioną liczbę pracowników, a w styczniu 2025 r. ogłosił koniec pracy hybrydowej i nakazał powrót do biur pięć dni w tygodniu.

AI zmienia wszystko

Dell nie jest odosobniony – wiele dużych firm IT decyduje się na uproszczenie struktur, centralizację decyzyjności i zwiększenie odpowiedzialności poszczególnych menedżerów. Z jednej strony pozwala to działać szybciej, z drugiej – zwiększa presję na efektywność i eliminuje pozycje pośrednie, które mogą być postrzegane jako zbędne.

Od 2023 roku liczba pracowników Della spadła o 25 tys., osiągając w tej chwili poziom około 108 tys. osób. To efekt nie tylko restrukturyzacji, ale i dostosowywania się do nowych modeli pracy oraz strategii opartych na AI i automatyzacji.

Idź do oryginalnego materiału