Discord – alternatywa dla grup w social mediach

rynekinformacji.pl 1 rok temu

W Internecie możemy znaleźć wiele forów i komunikatorów, które pozwalają nam dzielić się wiedzą z innymi użytkownikami. Coraz większą popularność zyskuje także komunikator Discord. Ciekawi Cię dlaczego? O tym w dzisiejszym artykule.

Facebook i LinkedIn – porównanie

Facebooka znamy wszyscy, LinkedIn z kolei nazywany jest jego „biznesowym” odpowiednikiem. Na LinkedIn znaleźć możemy osoby z naszej branży lub wielu innych. Obie platformy są specyficzne na swój sposób.

Budowanie sieci kontaktów to jeden z nich. Na Facebooku zaproszenie do znajomych możemy wysłać jako alpraktycznie każdemu (chyba iż ma inne ustawienia prywatności).

W przypadku LinkedIna „nawiązać kontakt” możemy tylko z częścią osób. Zostaną one wówczas kontaktami 1. stopnia. Dopiero wtedy możemy zaprosić osoby, dla których jesteśmy wspólnym znajomym (2. stopień oddalenia). Z tego powodu niektóre kontakty wydają się być ciągle poza zasięgiem (3+ stopień oddalenia).

Na Facebooku możemy wysyłać wiadomości do osób, które nie są naszymi znajomymi. Na LinkedIn wiadomości możemy wysyłać tylko do osób, które są już w naszej sieci kontaktów, lub kupić LinkedIn Premium.

Im więcej użytkowników, tym więcej dyskusji. Zarówno na Facebooku, jak i na LinkedIn znajdziemy wiele ciekawych grup i wartościowych treści. Problemem może być jednak kwestia zaangażowania. Można tutaj przywołać zasadę Pareto 80/20, zgodnie z którą 20% klientów generuje 80% przychodów. W tym przypadku 20% użytkowników tworzy 80% treści i aktywności. Z tego powodu im mniej użytkowników, tym mniej treści.

Grupy Facebooka posiadają 4 opcje prywatności:

  • Grupa publiczna — widzimy publikowane w niej treści, jednocześnie nie należąc do tej grupy;
  • Grupa prywatna — treści zobaczymy dopiero po dołączeniu do grupy;
  • Grupa widoczna — grupę może znaleźć każdy;
  • Grupa niewidoczna — grupę mogą znaleźć tylko jej członkowie.

Grupy LinkedIn dzielą się na 2 typy:

  • Jawna — pojawia się w wynikach wyszukiwania i w profilach członków, jest widoczna dla wszystkich użytkowników.
  • Niejawna — nie pojawia się w wynikach wyszukiwania ani w profilach jej członków. Jest widoczna tylko dla użytkowników, którzy do niej należą.

Czym jest Discord?

Discord to internetowy komunikator, który powstał w 2015 roku i był dedykowany graczom. Główną zaletą tego darmowego komunikatora jest łatwe tworzenie serwerów i kanałów. Discord posiada też:

  • czat tekstowy w formie kanału;
  • możliwość wysyłania plików;
  • indywidualne rozmowy między użytkownikami;
  • dodawanie do wiadomości reakcji, które mogą być różne, dla różnych serwerów;
  • czat głosowy i możliwość prowadzenia rozmów wideo;
  • prowadzenie streamingu treści (udostępniania ekranu);
  • boty publikujące treści i automatyzujące zadania.

Discord zapewnia też poczucie anonimowości. Nasze konto możemy nazwać „Wróżką Zębuszką”, a mimo to nie zostanie potraktowane jako fałszywe, i w rezultacie usunięte. W przypadku Facebooka i Linkedina takie konto dość gwałtownie stracimy.

Ekran regulaminu społeczności The OSINTion, wraz z kawałkiem listy członków.

Wszystkie niezbędne informacje na temat tego komunikatora znajdziesz w moim wcześniejszym artykule

Garść statystyk

Facebook jest dostępny dla wszystkich (w Polsce regularnie używa go ok. 26,6 mln osób) i średnio (dane ze stycznia 2022) internauci spędzają na nim 17,5 godziny miesięcznie. Dodatkowo platforma posiada też różne mechanizmy, które mają na celu zatrzymać użytkownika, żeby spędzał na niej więcej czasu.

LinkedIn w Polsce posiada ok. 6,3 mln użytkowników, którzy średnio spędzają na nim zaledwie 12 minut miesięcznie (styczeń 2022). Przepaść jest więc ogromna.

Discord to komunikator internetowy, który w Polsce ma już ponad 7,8 mln użytkowników (dane za stycznia 2022), którzy średnio spędzają na nim nieco ponad 3 godziny miesięcznie.

Porównanie grup Facebook, LinkedIn i serwerów Discord

Discord cieszy się coraz większą popularnością. Wiele inicjatyw posiada własne serwery Discord, gdzie znajdziemy dziesiątki kanałów tematycznych. Zrzeszają one setki użytkowników, których większość ukrywa się pod nickami, co daje im poczucie anonimowości.

Do ilu grup mogę dołączyć?

  • Facebook – 6000 grup, brak informacji o maksymalnej ilości członków;
  • LinkedIn – 100 grup, każda na max. 3 mln użytkowników;
  • Discord – 100 serwerów w darmowej wersji, z Discord Nitro maksymalnie 200, każdy na max. 250 tys. osób, ale po spełnieniu kryteriów liczbę można zwiększyć.

Różnice między platformami:

  • Discord pozbawiony jest reklam, co stawia go w znaczenie lepszym świetle, niż Facebook i LinkedIn;
  • Discord pozwala przesyłać pliki w dowolnym formacie (w ograniczonej wielkości jak wszędzie);
  • Discord pozwala nadawać role użytkownikom, w zależności od niej mamy dostęp do różnych treści wewnątrz serwera;
  • Możemy zażądać by Discord nie skanował plików, które otrzymujemy i wysyłamy;
  • Do serwera Discord możemy dołączyć najczęściej jedynie po linku lub dzięki wyszukiwarkom serwerów w postaci tablic ogłoszeniowych. Grupy na Facebooku i LinkedIn o wiele łatwiej znaleźć.

Niedawno Facebook podjął próbę „skopiowania” konkurencji, która polegała na stworzeniu czatów Facebookowych grup, w komunikatorze Messenger. Są one tworzone automatycznie, często bez wiedzy administratorów. Jednakże to rozwiązanie o które „nikt nie prosił i nikt nie potrzebował”. Często użytkownicy sami nie wiedzieli, w jakich są grupach, a czaty im poświęcone stawały się miejscem zbędnego spamu.

Podsumowanie

Discord to miejsce, gdzie również możemy znaleźć osoby zainteresowane tymi samymi tematami co my.

Idź do oryginalnego materiału