Duolingo wie, co robi – mała zmiana, wielki wpływ na naukę
Czy kilka słów może zmienić sposób, w jaki się uczymy? Duolingo – jedna z najpopularniejszych aplikacji do nauki języków – udowadnia, iż tak. Dzięki drobnej, ale przemyślanej modyfikacji interfejsu skuteczność użytkowników znacznie wzrosła. Co się zmieniło? I dlaczego działa?
Język motywacji – „Wróć do streaka” zamiast „Straciłeś streak”
Zamiast komunikatu „Straciłeś streak” (czyli ciągłość dni nauki), aplikacja zaczęła pokazywać bardziej motywujące: „Wróć do streaka!”. Różnica subtelna, ale psychologicznie potężna.
Nowe sformułowanie nie zniechęca – nie karze, a zachęca do działania. Zamiast podkreślać porażkę, daje szansę na powrót. Jak wykazały dane Duolingo, ta zmiana przełożyła się na znacznie większą liczbę powrotów do aplikacji i kontynuacji nauki.
Siła mikro-komunikatów
To przykład tego, jak drobne elementy UX i język komunikacji mają ogromny wpływ na zachowanie użytkownika. W świecie aplikacji edukacyjnych (i nie tylko) takie mikrodetale mogą decydować o sukcesie lub porażce całego procesu nauki.
Nauka bez presji
Zmiana w komunikacie to nie tylko lepsze UX – to także dowód na to, iż edukacja działa najlepiej, gdy opiera się na pozytywnych bodźcach. Presja i poczucie winy nie działają na dłuższą metę – lepiej wspierać i zachęcać niż karać.
Źródło: telepolis.pl