W rozmowie z BBC współzałożyciel PlayStation Herman Hulst odrzucony pójść na całość z szumem tzw sztuczna inteligencja powoli wkracza do innych branż technologicznych.
„Podejrzewam, iż w grach będzie podwójny popyt: jeden na innowacyjne doświadczenia oparte na sztucznej inteligencji, a drugi na manualnie robione, przemyślane treści” – powiedział Hulst. „Zasadnicze znaczenie będzie miało znalezienie adekwatnej równowagi między wykorzystaniem sztucznej inteligencji a zachowaniem ludzkiego dotyku”.
Technologia oparta na sztucznej inteligencji jest już wykorzystywana przy tworzeniu gier wideo, ale w przeważającej części jest wykorzystywana po prostu do przyspieszania przyziemnych zadań. Niektórzy jednak obawiają się przyszłości, w której te procesy twórcze rozprzestrzenią się na bardziej twórcze zajęcia, takie jak pisanie, modelowanie postaci i aktorstwo głosowe. Zarówno dla graczy, talentów, jak i programistów, Sztuczna inteligencja to gorący temat rozmów w tej chwili w branży.
Gildia Aktorów Ekranowych – Amerykańska Federacja Artystów Telewizyjnych i Radiowych strajkuje od lipca 2024 r zapewnienie ochrony przed wykorzystywaniem głosów wykonawców gier wideo na potrzeby sztucznej inteligencji, oraz niedawno dodane Liga Legend do listy gier, nad którymi jej członkowie na razie nie będą pracować. SAG-AFTRA wydała oświadczenie po ogłoszeniu nominowanych do nagród Game Awards 2024: „W tym czasie ważne jest, aby nie stracić z pola widzenia faktu, iż tysiące wykonawców zajmujących się głosem i ruchem w grach wideo strajkuje od 116 dni, po ponad 18 miesiącach negocjacji która nie doprowadziła do porozumienia obejmującego podstawową zgodę, rekompensatę i bariery przejrzystości w zakresie stosowania sztucznej inteligencji”
Aby przytoczyć inny przykład, gdy gra w oszustwo społeczne Bar kłamców zyskał popularność w październiku, aktor głosowy Alejandro Saab zwany uwagą na temat głosów generowanych przez sztuczną inteligencję w grze, które mogłyby umknąć uwadze, gdyby nie wymagania Steam dotyczące ujawniania sztucznej inteligencji, w poście na X. Saab zwrócił również uwagę, iż istnieją niedrogie opcje dla niezależnych programistów dysponujących skromnym budżetem, które nie nie wymaga użycia sztucznej inteligencji.
Jeśli chodzi o oświadczenie Hulsta, jest ono powtórzeniem wypowiedzi jego odpowiednika u największego konkurenta PlayStation, dyrektora generalnego Microsoft Gaming, Phila Spencera. Spencera powiedział prasie podczas Xbox Games Showcase w 2023 r. „bardzo chroni proces twórczy” w odniesieniu do sztucznej inteligencji.