Przyszłość edukacji informatycznej będzie skupiać się mniej na kodowaniu, a bardziej na myśleniu obliczeniowym i znajomości AI – przewiduje dr Maher z branży edukacyjnej.
Sztuczna inteligencja fundamentalnie zmienia sposób nauczania informatyki w szkołach i na uczelniach. Eksperci przewidują, iż tradycyjne podejście oparte na intensywnej nauce programowania ustąpi miejsca edukacji skupionej na myśleniu obliczeniowym i “alfabetyzacji” AI.
Dr Maher, specjalista ds. edukacji informatycznej, wskazuje, iż przyszłość tej dziedziny będzie koncentrować się na rozwijaniu umiejętności konceptualnych zamiast mechanicznego pisania kodu. Studenci będą uczeni rozumienia algorytmów, analizy problemów i projektowania rozwiązań, podczas gdy szczegóły implementacji pozostaną w gestii narzędzi AI.
Zmiana ta następuje w momencie, gdy główne firmy technologiczne masowo inwestują w automatyzację procesów programistycznych. Google raportuje, iż ponad 25% jego kodu jest już generowane przez AI, a Microsoft wprowadza podobne rozwiązania, jednocześnie redukując zatrudnienie w działach inżynierii oprogramowania. Amazon również przyjął praktyki kodowania wspomaganego AI, co według pracowników przekształca intelektualną pracę programisty w bardziej monotonną działalność.
Konsekwencje tych zmian są już widoczne na rynku pracy. Według raportu Banku Rezerwy Federalnej Nowego Jorku, stopa bezrobocia wśród absolwentów informatyki wynosi w tej chwili 6%, podczas gdy dla absolwentów biologii czy historii sztuki tylko 3%. Firmy technologiczne, które jeszcze dekadę temu zachęcały studentów do nauki programowania, teraz konkurują raczej w automatyzacji podstawowych funkcji kodowania.