Informacja zwrotna jest jednym z istotniejszych narzędzi komunikacyjnych, które posiada ogromną siłę motywacyjną. Nie ma lepszego wyzwalacza pozytywnych zmian i ogólnego rozwoju jednostki, a w konsekwencji całej organizacji. Ważne jednak, aby dowiedzieć się, w jaki sposób formułować feedback. Co to jest SPINKA? To jeden ze sposobów, który pozwala stworzyć konstruktywną informację zwrotną. Na czym dokładnie polega?
Feedback – co to adekwatnie daje w organizacji?
Informacja zwrotna może dotyczyć dwóch głównych aspektów współpracy. Efekty naszych działań, sposób dążenia do celu, a także wkład włożony w pracę to elementy, które warto dostrzec i wyrazić na ich temat zdanie. Pozytywna informacja zwrotna to przede wszystkim narzędzie do zauważenia i docenienia wysiłków, a także skutków naszej pracy. Negatywny feedback jest pomocny w wyciągnięciu wniosków, które posłużą do zmiany lub naprawy zaistniałej sytuacji. Istotą informacji zwrotnej w ogólnym rozumieniu jest rozwój jednostki, a przez to bycie częścią rozwoju organizacji.
Model SPINKA
Na czym polega model SPINKA? Nazwa to akronim, który pochodzi od konkretnych działań.
- S, czyli Sprecyzuj
W precyzyjnym komunikacie chodzi o to, aby wyrazić się na temat faktów, a nie oceniać osobę i jej zachowania. Komunikat powinien być zwięzły i konkretny, bez miejsca do dodatkowej interpretacji, która może rodzić niedomówienia lub nieporozumienia.
- P, czyli Pozytywy
Rozpoczęcie od pozytywnych aspektów działa otwierająca na współpracownika i pozwala zminimalizować odczuwanie stresu związanego z rozmową. Warto pilnować, aby pozytywne komunikaty były autentyczne, a nie sztuczne lub nadmierne, ponieważ w przeciwnym razie ich efekt będzie odwrotny i także może budzić nieporozumienia lub odczucie nieuczciwości.
- I, czyli lepszy łącznik zamiast „ale”
Przekazując negatywne informacje w drugiej części wypowiedzi, ważne jest, abyśmy używali łącznika „i” lub „jednocześnie”. Słowa „ale” lub „jednakże” itp. znoszą nasz poprzedni komunikat.
- N, czyli Negatywne aspekty
Konstruktywnie przekazany negatywny feedback jest istotny z perspektywy możliwości rozwoju. Mimo to formułowanie takich komunikatów może powodować dyskomfort zarówno u osoby, która jest nadawcą, jak i dla odbiorcy. Warto jednak powstrzymać się od łagodzenia przekazu, ponieważ pracownik powinien otrzymać rzetelną informację.
- K, czyli Konsekwencje
W tym punkcie informacji zwrotnej należy mieć na uwadze, iż nie tylko negatywne sytuacje mają swoje konsekwencje, ale także pozytywne działania wywołują jakiś efekt. Warto to wyrazić, aby przekaz był pełny, a pracownik miał poczucie wyczerpującej informacji na temat wszystkich faktów.
- A, czyli Alternatywa
Na koniec rozmowy warto omówić alternatywne rozwiązania potencjalnych problemów. Oczywiście przez cały czas z zachowaniem skupienia na faktach, bez ocen personalnych.
Film powyżej jest jedynie niewielkim fragmentem modułu o feedbacku w IT, który pochodzi z kursu Junior IT Masterclazz. jeżeli chcesz wiedzieć więcej, a także poznać ofertę, sprawdź pełną agendę na stronie kursu.