Feedback – co to jest SPINKA?

enterthecode.pl 2 lat temu

Informacja zwrotna jest jednym z istotniejszych narzędzi komunikacyjnych, które posiada ogromną siłę motywacyjną. Nie ma lepszego wyzwalacza pozytywnych zmian i ogólnego rozwoju jednostki, a w konsekwencji całej organizacji. Ważne jednak, aby dowiedzieć się, w jaki sposób formułować feedback. Co to jest SPINKA? To jeden ze sposobów, który pozwala stworzyć konstruktywną informację zwrotną. Na czym dokładnie polega?

Feedback – co to adekwatnie daje w organizacji?

Informacja zwrotna może dotyczyć dwóch głównych aspektów współpracy. Efekty naszych działań, sposób dążenia do celu, a także wkład włożony w pracę to elementy, które warto dostrzec i wyrazić na ich temat zdanie. Pozytywna informacja zwrotna to przede wszystkim narzędzie do zauważenia i docenienia wysiłków, a także skutków naszej pracy. Negatywny feedback jest pomocny w wyciągnięciu wniosków, które posłużą do zmiany lub naprawy zaistniałej sytuacji. Istotą informacji zwrotnej w ogólnym rozumieniu jest rozwój jednostki, a przez to bycie częścią rozwoju organizacji.

Model SPINKA

Na czym polega model SPINKA? Nazwa to akronim, który pochodzi od konkretnych działań.

  • S, czyli Sprecyzuj

W precyzyjnym komunikacie chodzi o to, aby wyrazić się na temat faktów, a nie oceniać osobę i jej zachowania. Komunikat powinien być zwięzły i konkretny, bez miejsca do dodatkowej interpretacji, która może rodzić niedomówienia lub nieporozumienia.

  • P, czyli Pozytywy

Rozpoczęcie od pozytywnych aspektów działa otwierająca na współpracownika i pozwala zminimalizować odczuwanie stresu związanego z rozmową. Warto pilnować, aby pozytywne komunikaty były autentyczne, a nie sztuczne lub nadmierne, ponieważ w przeciwnym razie ich efekt będzie odwrotny i także może budzić nieporozumienia lub odczucie nieuczciwości.

  • I, czyli lepszy łącznik zamiast „ale”

Przekazując negatywne informacje w drugiej części wypowiedzi, ważne jest, abyśmy używali łącznika „i” lub „jednocześnie”. Słowa „ale” lub „jednakże” itp. znoszą nasz poprzedni komunikat.

  • N, czyli Negatywne aspekty

Konstruktywnie przekazany negatywny feedback jest istotny z perspektywy możliwości rozwoju. Mimo to formułowanie takich komunikatów może powodować dyskomfort zarówno u osoby, która jest nadawcą, jak i dla odbiorcy. Warto jednak powstrzymać się od łagodzenia przekazu, ponieważ pracownik powinien otrzymać rzetelną informację.

  • K, czyli Konsekwencje

W tym punkcie informacji zwrotnej należy mieć na uwadze, iż nie tylko negatywne sytuacje mają swoje konsekwencje, ale także pozytywne działania wywołują jakiś efekt. Warto to wyrazić, aby przekaz był pełny, a pracownik miał poczucie wyczerpującej informacji na temat wszystkich faktów.

  • A, czyli Alternatywa

Na koniec rozmowy warto omówić alternatywne rozwiązania potencjalnych problemów. Oczywiście przez cały czas z zachowaniem skupienia na faktach, bez ocen personalnych.

Film powyżej jest jedynie niewielkim fragmentem modułu o feedbacku w IT, który pochodzi z kursu Junior IT Masterclazz. jeżeli chcesz wiedzieć więcej, a także poznać ofertę, sprawdź pełną agendę na stronie kursu.

Idź do oryginalnego materiału