Federalna Komisja Handlu Stanów Zjednoczonych (FTC) podjęła działania przeciwko trzem znanym firmom komputerowym, ASRock, Zotac i GIGABYTE, za ich bezprawne praktyki gwarancyjne. FTC wydała surowe ostrzeżenia, wzywając te firmy do natychmiastowego zaprzestania działań, które zostały uznane za naruszające przepisy o ochronie konsumentów. Ta trójka stosowała praktyki, które niesprawiedliwie ograniczały konsumentom możliwość samodzielnej naprawy lub modyfikacji ich urządzeń z naklejkami „gwarancja jest nieważna po usunięciu”. FTC jasno dała do zrozumienia, iż te firmy nie mogą unieważniać gwarancji ani odmawiać świadczenia usług tylko dlatego, iż konsument otworzył lub naprawił ich produkt. „Konsumenci mają prawo do samodzielnej naprawy swoich produktów, a firmy nie powinny tego utrudniać, stawiając nielegalne bariery” — powiedział Samuel Levine, dyrektor Biura Ochrony Konsumentów FTC, dodając, iż „Producenci, którzy próbują obejść prawo, poniosą konsekwencje”.
Śledztwo FTC wykazało, iż te firmy komputerowe zamieszczały wprowadzające w błąd warunki gwarancji, które twierdzą, iż konsumenci unieważnią swoje gwarancje, jeżeli otworzą lub zmodyfikują swoje urządzenia. Jednak ustawa Magnuson-Moss Warranty Act (MMWA), prawo federalne, zabrania takich praktyk, chyba iż firma może wykazać, iż działania konsumenta bezpośrednio spowodowały potrzebę naprawy. FTC nakazała firmom natychmiastowe zaprzestanie tych niezgodnych z prawem praktyk gwarancyjnych i wyraźne poinformowanie konsumentów o ich prawie do naprawy urządzeń bez unieważniania gwarancji. Wszyscy trzej producenci mają 30-dniowy okres na zaktualizowanie informacji promocyjnych i gwarancyjnych na swoich stronach internetowych, aby wskazać zaktualizowane informacje. Niedostosowanie się do dyrektyw FTC może skutkować znacznymi grzywnami i dalszymi działaniami prawnymi.
Source link