Reagowanie na feedback potrafi przysparzać trudności. Mogłoby się wydawać, iż problem jest mniejszy w przypadku pozytywnej informacji zwrotnej, ale w rzeczywistości ludzie mają tendencję do umniejszania pochwałom. Jak odróżnić pochwały od komplementów? W jaki sposób nie reagować na feedback?
Feedback – pochwały i komplementy
Częścią pozytywnej informacji zwrotnej są pochwały. Jak je odróżnić od komplementów? Pochwałą będzie stwierdzenie faktu, który zaistniał i dostrzeżenie trudu włożonego w realizację zadania. Feedback z pochwałą niesie za sobą również podziękowanie za wkład i zachętę do kontynuowania wysiłków. Chwalenie współpracowników jest istotną częścią informacji zwrotnej, ponieważ pozwala poczuć, iż włożona praca jest widziana przez przełożonego i innych pracowników. Pochwała wzbudza pozytywne emocje, wzmacnia zadowolenie i satysfakcję z wykonanego zadania.
Komplementy dotyczą rzeczy zewnętrznych, np. wyglądu, czy elementów ubioru. Są to miłe stwierdzenia na czyjś temat, które mogą wywołać pozytywne emocje i ocieplać relacje. Warto zachować balans pomiędzy pochwałami i komplementami, ponieważ najważniejszą kwestią jest docenianie tego, na co człowiek ma wpływ i co ma znaczenie w kontekście jego wysiłków. Dodatkowo warto także pamiętać, iż różne osoby mogą mieć różnie ustanowioną granicę, po przekroczeniu której komplementy mogą budzić dyskomfort. Bezpieczniej i bardziej konstruktywnie jest stosować pochwały adekwatne do zastanej sytuacji.
Zobacz: Jak zrobić grę bez programowania?
Jak nie reagować na pochwały zawarte w feedbacku?
W wyniku ukształtowania kulturowego na naszym obszarze, ludzie miewają tendencje do umniejszania znaczenia pochwał czy komplementów. To efekt niepoprawnego rozumienia skromności i pokory, które mogły być przedstawiane w wykrzywionym zwierciadle. Jak to wygląda?
Pojawia się zaprzeczanie lub przeformułowanie pochwały w taki sposób, aby skierować ją na coś zewnętrznego lub inną osobę. Często też ludzie mają skłonność do obniżania wartości swojej pracy lub wysiłku, który włożyli w wykonanie zadania. Bywa też, iż czujemy się jak oszuści, gdy spotykamy się z pochwałą, ponieważ przypominamy sobie niepowodzenia lub błędy i zaczynamy o nich mówić w kontrze do wszystkich miłych stwierdzeń na temat naszej pracy.
Trzeba wiedzieć, iż deprecjonowanie uznania skierowanego w naszą stronę nie przyniesie nam żadnych korzyści rozwojowych, a przy okazji nie będzie stanowić o otwartej postawie względem naszego rozmówcy.
Dbając o przyjazną, otwartą i wspierającą kulturę firmową, zakładamy, iż komunikaty są szczere i mają na celu wspierać nas w rozwoju osobistym. Reakcją przynoszącą korzyści w rozwijaniu własnych kompetencji jest otwartość na pozytywne informacje zwrotne na nasz temat. Wierząc w autentyczność pozytywnego feedbacku, chętniej i bardziej odważnie podejmujemy się nowych wyzwań.
To tylko niewielka część wiedzy, którą można zdobyć w trakcie kursu Junior IT Masterclazz. Powyższy tekst został napisany na podstawie jednej z lekcji o feedbacku w IT. Cały kurs stanowi pigułkę wiedzy o pracy w branży IT, pozwala nauczyć się podstaw programowania, tworzenia i utrzymywania środowisk programistycznych, a także uczy myślenia jak programista. Sprawdź pełną ofertę na stronie kursu.