Ostatnia aktualizacja 27 stycznia, 2023
Typowe zadania analityka biznesowego obejmują tworzenie szczegółowej analizy biznesowej, przedstawiającej problemy, możliwości i rozwiązania dla biznesu.
Dodatkowo w grę wchodzi budżetowanie i prognozowanie, planowanie i monitorowanie, analiza rożnych wariancji i raportowanie. Analityk zajmuje się też definiowaniem wymagań biznesowych.
Typowe zadania analityka biznesowego
Na co dzień analityk biznesowy zajmuje się przede wszystkim realizacją zadań takich jak:
Analiza danych
Analityk biznesowy zbiera, przetwarza i analizuje dane, aby zrozumieć wyniki finansowe, operacyjne i rynkowe przedsiębiorstwa.
Analizuje on również dane zewnętrzne, takie jak informacje rynkowe, dane demograficzne i trendów branżowych, aby pomóc przedsiębiorstwu w podejmowaniu decyzji strategicznych.
Tworzenie raportów
Przygotowuje raporty, wykresy i tabele, aby przedstawić wyniki swoich analiz. Te raporty służą jako narzędzie do komunikowania wyników i wniosków z analiz danych zarządowi i innym pracownikom przedsiębiorstwa.
Analityk musi być w stanie przedstawić dane w przystępny sposób, aby inni mogli zrozumieć je i wykorzystać do podejmowania decyzji. Zwykle przedstawia dane w formie raportów, prezentacji lub wykresów.
Modelowanie danych
Analityk korzysta z różnych narzędzi i metod, takich jak regresja liniowa, analiza korelacji i analiza regresji, aby stworzyć modele danych, które pomagają przedsiębiorstwu w prognozowaniu przyszłych wyników.
Wspieranie procesu podejmowania decyzji w organizacji
Jest odpowiedzialny za dostarczanie informacji i analiz, które pomagają zarządowi i innym pracownikom przedsiębiorstwa w podejmowaniu decyzji.
Analityk biznesowy może również brać udział w spotkaniach, aby dostarczyć wsparcie analityczne i odpowiadać na pytania dotyczące danych i analiz.
Jaki jest zakres obowiązków analityka biznesowego?
Na tym nie kończy się zakres obowiązków analityka. Obejmuje on również samo zbieranie danych – specjalista musi być w stanie pozyskać dane z różnych źródeł, takich jak bazy danych, raporty finansowe, arkusze kalkulacyjne i dane z internetu. A dodatkowo – co się z tym łączy – stale monitoruje rynki i konkurentów. Musi bowiem być na bieżąco z aktualnymi trendami i działaniami konkurencji, aby móc odpowiednio dostosowywać strategię firmy.
Analityk musi mieć ponadto świetne umiejętności komunikacyjne i dobrze pracować w zespołach. Często współpracuje z różnymi działami w celu zrozumienia potrzeb firmy i lepszego poznania rynku.
Nie powinno więc dziwić, iż oczekiwana są od niego takie umiejętności:
- Umiejętności komunikacji ustnej i pisemnej
- Umiejętności interpersonalne i konsultacyjne
- Analityczne myślenie i rozwiązywanie problemów
- Bycie zorientowanym na szczegóły i zdolnym do zapewnienia wysokiego poziomu dokładności
- Umiejętności organizacyjne
- Analiza interesariuszy
- Inżynieria wymagań
- Analiza kosztów i korzyści
- Modelowanie procesów
- Zrozumienie sieci, baz danych i innych technologii