Najpierw w styczniu 2022r. Google przegrał spór sądowy z austriackim urzędem ochrony danych osobowych. Austria uznała iż korzystanie z Google Analytics na europejskich witrynach jest de facto nielegalne, gdyż nie współgra z unijnymi postanowieniami RODO. Miesiąc później, mamy luty 2022r. i z kolei francuski sąd uznał, iż Google Analytics narusza przepisy odnośnie Danych Osobowych. Co dalej? Jakie alternatywy dla Google Analytics?
Co to jest Google Analytics?
Google Analytics to darmowa usługa pomiaru i analizy ruchu sieciowego na stronach WWW. Kod śledzący, który umieszczamy na naszych stronach internetowych pomaga gromadzić statystyki i śledzić liczbę odwiedzin strony. Dzięki GA możemy obserwować rozwój naszej witryny i zachowania odwiedzających, sprawdzać źródła odwiedzin. Innymi słowy skutecznie optymalizować nasze działania reklamowe.
Sprawdź nasz poradnik: Jak podłączyć statystyki Google pod WordPress? Analytics i Search Console. – HitMe Blog Hosting
Analiza ruchu a dane osobowe.
Z pewnością wszyscy pamiętamy liczniki odwiedzin na stronach internetowych epoki późnych lat 90tych. Tamta analiza ruchu, a ta – którą umożliwia Google to przepaść technologiczna i informacyjna. Również w świetle prawa prywatności (GDPR). W Google Analytics każdemu odwiedzającemu przypisywany jest unikalny identyfikator, który z punktu widzenia prawa stanowi dane osobowe.
Jeszcze w 2020 roku TSUE (Trybunał Sprawiedliwości, instytucja sądownicza Unii Europejskiej) unieważnił Tarczę Prywatności (Privacy Shield Framework). To przygotowana przez USA umowa o wymianie danych osobowych pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. TSUE zwrócił uwagę na ryzyko, iż amerykańskie służby wywiadowcze uzyskałyby dostęp do danych osobowych przekazywanych do Stanów Zjednoczonych, gdyby przekazywanie nie było odpowiednio uregulowane.
W wyniku tej decyzji UE-USA Privacy Shield Framework nie jest już prawidłowym mechanizmem spełniania wymagań UE w zakresie ochrony danych podczas przesyłania danych osobowych z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych. Informacja oficjalna znajduje się tutaj FAQs – EU-U.S. Privacy Shield Program Update | Privacy Shield
Teraz, ten sam argument co Austria, przyjął i uznał sąd francuski.
Podsumowując: Zarówno USA jak i Unia Europejska chcą chronić Dane Osobowe swoich obywateli. Ameryka ma swoją ustawę CLOUD. Unia ma swoje GDPR (RODO). A Tarcza Prywatności, którą przygotowali amerykanie i którą chcieli regulować wymianę danych osobowych pomiędzy USA i UE – de facto nie istnieje. Nie została uznana przez UE ponieważ wg. ustawy CLOUD, dostęp i tak miałby wywiad amerykański. Do tego dochodzi fakt iż infrastruktura sieciowa, serwery gdzie przechowywane są dane Google jest w USA.
Co dalej z Google Analytics?
Temat jest rozwojowy. Holandia w tej chwili też prowadzi sprawę dotyczącą naruszeń Google Analytics względem prawa unijnego. Ostatnio pisaliśmy o naruszeniach w przepływie danych osobowych Używasz cookies od IAB Europe? Belgia nałożyła karę. – HitMe Blog Hosting. Unia Europejska poważnie podchodzi do ochrony danych osobowych swoich obywateli i nic nie wskazuje na to by w przypadku Google postąpiła łagodniej. Wygląda na to iż albo amerykanie ulegną i przeniosą infrastrukturę gromadzącą Dane Osobowe do Europy – albo usługi Google Analytics w obecnej postaci zostaną zakazane w EU. Już teraz warto wiedzieć iż istnieją alternatywy dla Google Analytics.
Alternatywy dla Google Analytics.
Fathom Analytics – system metryki zgodny z prawem unijnym, ruch w UE jest automatycznie kierowany przez infrastrukturę należącą do Europy. Fathom Analytics pisze iż ma orzeczenie w sprawie adekwatności RODO. Ponadto ciekawą funkcją jest pionierską metoda omijania programów blokujących reklamy, dzięki czemu uzyskasz pełny obraz tego, kto odwiedza Twoją witrynę bez naruszania czyjejś prywatności. Niestety Fathom Analytics nie posiada wersji darmowej, niemniej jednak można skorzystać z 7-dniowej wersji próbnej.
Może coś z Polski?
Piwik PRO – to firma z Polski, a dokładniej z Wrocławia, która już może poszczycić się ogromnym sukcesem światowym w dziedzinie metryk i śledzenia ruchu internetowego zgodnego z GDPR i RODO.
W wersji darmowej otrzymamy 3 moduły: Analytics, Menedżer tagów i Menedżer zgód. W pakiecie mamy również 500 000 akcji miesięcznie oraz 14-miesięczne przechowywanie danych w bezpiecznej chmurze na terytorium Unii Europejskiej. Dla większych projektów o dużym natężeniu ruchu istnieje wariant płatny Enterprise.
Piwik.PRO posiada również wsparcie dla WordPress w postaci dedykowanej wtyczki.
Pozostałe platformy analityczne.
Matomo – (dawniej Piwik, – nie, to kompletnie różne firmy, dlatego zmienili nazwę) to platforma analityki internetowej, fajna alternatywa Google Analytics, która chroni Twoje dane i prywatność Twoich klientów. Matomo możesz choćby używać bez konieczności proszenia odwiedzających o zgodę. Jak twierdzi producent systemu – będziesz mieć spokój, wiedząc, iż Twoja witryna jest zgodna z RODO i CCPA.
Platforma posiada wariant darmowy oraz płatny. Choć wiele funkcjonalności jak Monitor Aktywności czy Przepływ użytkowników jest dostępne jedynie w wersji płatnej, to w wersji darmowej jest możliwość importowania danych właśnie z Google Analtytics.
W wersji darmowej dostępne są również standardowe raporty oraz funkcje takie jak: Śledzenie zdarzeń, Śledzenie kampanii, Szybkość witryny, Geolokalizacja, odwiedziny w czasie rzeczywistym, mapy dla odwiedzających i inne. Bardzo możliwe iż wersja darmowa w pełni zaspokoi to Twoje potrzeby.
Sprawdź jak samodzielnie zainstalować Matomo On-Premise na własnym hostingu. Matomo – alternatywa dla Google Analytics. – HitMe Blog Hosting . W ten sposób dane nie opuszczą choćby Twojego serwera. Łatwa instalacja dzięki auto-instalatora.
Open Web Analytics – open-sourcowy, otwarty projekt w PHP dostępny na github. Oprócz dziesiątek standardowych metryk, pomiarów i raportów analityki internetowej – OWA ma kilka zaawansowanych funkcji, które nie są często spotykane w ofertach open source. Znajdziemy tu np. mapy cieplne (heatmaps) czy śledzenia kliknięć wszystkich elementów DOM na stronach internetowych. Open Web Analytics wymaga PHP 7.2 z rozszerzeniem mysqli. Współpracuje również z WordPress i w tym przypadku będzie to najłatwiejsza instalacja. Open Web Analytics dla WordPress śledzi wyświetlenia strony, działania związane z wizytami. Automatycznie wstawia kod śledzenia na wszystkich opublikowanych stronach internetowych.
Oprócz wspominanych systemów istnieje wiele pozostałych wariantów usług metrycznych dla witryn internetowych, takich jak: Plausible Analytics, Insights dla developerów czy bezciasteczkowy ale płatny – Pirsch.