Korzystasz z mobilnej bankowości? BIK wie, jak posługujesz się telefonem!

homodigital.pl 8 miesięcy temu

Trzymasz telefon prosto przed sobą, a może korzystasz z niego, leżąc w łóżku? Jak gwałtownie wciskasz klawisze, gdy dokonujesz przelewu? Czy na komputerze wykonujesz chaotyczne czy uporządkowane ruchy myszką? VeloBank dołącza do grona banków stosujących weryfikację behawioralną. BIK poszerza z kolei bazę indywidualnych modeli zachowań. Czy chcesz w takiej bazie być?

Weryfikacja behawioralna to nowa, bezpłatna usługa od VeloBank, która ma na celu ochronę użytkownika. Jak to działa? Bank zbiera informacje o Twoim zachowaniu w aplikacjach bankowych (mobile i web), a następnie buduje Twój profil. Profil może zawierać informacje o szybkości posługiwania się klawiaturą, ruchach myszy, kącie trzymania telefona itd. Następnie aplikacja wyszukuje anomalie w Twoim zachowaniu. Po co? By w razie podejrzanej aktywności, zablokować przelew lub dokonać dodatkowej weryfikacji, na przykład dzięki połączenia telefonicznego.

Czego nie będzie przechowywać indywidualny model zachowania VeloBank? Według informacji znajdujących się na oficjalnej stronie VeloBank, aplikacje nie będą zbierać: haseł, tekstów, odwiedzanych stron, operacji wykonywanych poza bankowością. Dane mają być zbierane od momentu zalogowania do aplikacji do momentu wylogowania. Informacja jednak nie precyzuje, co się stanie z danymi w momencie przełączenia okien aplikacji, gdy pozostajemy zalogowani w banku.

Weryfikacja behawioralna w banku. Jak ją włączyć?

Weryfikacja behawioralna nie jest funkcją obowiązkową. Aby ją włączyć, należy wejść w ustawienia i wyrazić zgodę na zbieranie i przesyłanie danych. Gdzie dane będą przesyłane? Do Biura Informacji Kredytowej. To właśnie BIK będzie oficjalnym właścicielem Twojego profilu.

Co więcej, jeżeli posiadasz konta w innych bankach (weryfikację behawioralną oferuje między innymi mBank, ING Bank Śląski), w których też wyraziłeś zgodę na weryfikację behawioralną, BIK uwzględni te dane, tworząc ogólny, spójny profil.

Za technologią biometrii behawioralej stoi fintech, w który kilka lat temu zainwestowało Biuro Informacji Kredytowej – Digital Fintechprints. To właśnie oni opracowali technologię umożliwiającą stworzenie indywidualnego modelu zachowań. A wszystko to dla Twojego bezpieczeństwa, oczywiście.

Czy bankowość internetowa jest bezpieczna?

Cyberbezpieczeństwo to temat, który spędza nam sen z powiek. Szczególnie, gdy mowa o bankowości. Z bankowości mobilnej korzysta w Polsce 22,5 miliona Polaków. Przygotowanie odpowiednich zabezpieczeń jest jednym z obowiązków banku, który buduje zaufanie użytkowników. Czy jednak dla bezpieczeństwa chcemy, by bank wiedział, jak korzystamy ze telefona? Nie do końca – w ING zgodę na korzystanie z weryfikacji behawioralnej wyraziło tylko 27% użytkowników.

W przyszłości, wraz z rozwojem czujników dostępnych w telefonach i smart zegarkach, łatwo sobie wyobrazić, iż weryfikacja może zacząć uwzględniać także Twoje cechy indywidualne. Mogą to być takie cechy jak np. bicie serca, puls, samopoczucie. Brzmi to jak mroczna wizja z powieści „Zero” Marca Elsberga? Być może, ale indywidualny model zachowania użytkownika wykorzystywany jest w bankowości już od kilku lat…

Autor zdjęcia: jamesteohart

Idź do oryginalnego materiału