Do formułowania feedbacku warto podejść metodycznie, a przydatnym narzędziem może być mapa empatii. Tak, to narzędzie szeroko wykorzystywane w procesie projektowania będzie także użyteczne w kontekście informacji zwrotnej. Co to jest mapa empatii i jak ją wykorzystać w feedbacku?
Mapa empatii – co to jest?
Mapa empatii jest jednym z narzędzi, które w trakcie tworzenia projektu pomaga zrozumieć perspektywę użytkownika lub klienta. Ponadto świetnie zadziała także w przypadku kierowania komunikatów do konkretnej grupy odbiorców lub odbiorcy indywidualnego.
Składa się z czterech głównych sekcji podzielonych na konkretne pytania na temat odbiorcy:
- Co myśli i czuje?
- Co widzi?
- Co mówi i czuje?
- Co słyszy?
Na mapie empatii znajdują się także dwie dodatkowe sekcje, które precyzują charakterystykę osoby pod względem korzyści i bolączek. Jak to wygląda?
Empatyzowanie informacji zwrotnej
W kontekście formułowania feedbacku mapa empatii pozwoli lepiej wczuć się w sytuację współpracownika. Pytania, które możesz sobie zadać w kontekście myśli i odczuć mogą brzmieć:
- Jakie myśli kłębią mu się w głowie?
- W jakim stanie emocjonalnym się znajduje?
Pytając siebie o to, co Twój rozmówca słyszy, możesz zastanowić się:
- Jakie komunikaty do niego dochodzą?
- Co słyszy w środowisku, w którym się obraca?
- Co mówią ludzie obok niego?
Warto też zastanowić się, co Twój rozmówca mówi i robi, zatem istotne będą odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie opinie wyraża?
- Jakimi postawami się charakteryzuje?
- W jaki sposób działa?
Ostatnia z czterech sekcji dotyczy tego, co Twój rozmówca widzi. Pytania mogą brzmieć następująco:
- Jakie rzeczy Twój rozmówca dostrzega wokół siebie?
- Jak przedstawia się środowisko, w którym się obraca?
Ostatnie dwie rzeczy dotyczą korzyści i bolączek. Pytając o korzyści, będziemy mieć na myśli:
- Do czego aspiruje Twój rozmówca?
- Na co liczy, podejmując się konkretnych działań?
W przypadku bolączek będziemy chcieli dowiedzieć się:
- Jakie przeszkody stają na drodze do realizacji jego celu?
- Jakie obawy go dręczą?
- Z jakimi trudnościami się zmaga?
Wszystkie te kwestie pozwolą skupić się na konkretnych aspektach życia wewnętrznego osoby, z którą rozmawiasz. Dzięki temu dostosujesz swoją informację zwrotną do kontekstu sytuacji i będziesz mieć ułatwione zadanie w tym, aby wystosować komunikat, który będzie rozwojowy i wspierający.
To tylko niewielki fragment wiedzy o feedbacku w IT na podstawie kursu Junior IT Masterclazz. Sprawdź pełny program na stronie.