mBank z sukcesem zakończył jeden z najambitniejszych programów modernizacji technologicznej w europejskiej bankowości i został za to doceniony główną nagrodą w konkursie Forrester Technology Strategy Impact Award 2025. Wyróżnienie dla regionu EMEA przyznano za kompletną wymianę systemów centralnych banku, co ma fundamentalne znaczenie dla jego dalszego rozwoju, bezpieczeństwa i konkurencyjności na rynku.
Prestiżowe wyróżnienie od analityków Forrester zostało przyznane za efektywną realizację kompleksowej strategii transformacji IT, która całkowicie odmieniła infrastrukturę technologiczną mBanku. Jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce, bank zmodernizował w całości oba swoje systemy centralne, przenosząc je na nowoczesne platformy technologiczne w procesie tzw. replatformingu. Jak podkreślają przedstawiciele banku, cała operacja została przeprowadzona w modelu “mini-migracji”, czyli kilkuset mniejszych operacji na działającym systemie, co pozwoliło uniknąć przerw w dostępie do usług dla milionów klientów.

Modernizacja objęła kilka kluczowych obszarów. Po pierwsze, bank wymienił dotychczasowy system oparty na technologii mainframe na nowoczesne rozwiązanie działające w skalowalnej i tańszej w utrzymaniu architekturze x86. Drugi z systemów centralnych, bazujący na przestarzałej nierelacyjnej bazie danych, został zastąpiony autorskim rozwiązaniem pracującym w chmurze prywatnej. Ponadto wdrożono chmurę hybrydową, migrując na nią ponad połowę najważniejszych systemów banku, oraz uruchomiono produkcyjnie rozwiązania bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji.
Zakończona transformacja nie tylko obniżyła koszty utrzymania kluczowych systemów, ale także znacząco przyspieszyła rozwój nowych usług. Co istotne, w trakcie trwania modernizacji udało się zrealizować szereg projektów biznesowych, takich jak marketplace e-commerce w aplikacji (mOkazje zakupy) czy cyfrowy proces refinansowania kredytu hipotecznego. Nowa, elastyczna infrastruktura stanowi fundament pod realizację nowej strategii banku “Cała naprzód!”, która zakłada m.in. wdrożenie nowej aplikacji mobilnej z asystentem AI oraz dalszą digitalizację obsługi klientów korporacyjnych.









