MBank nagrodzony przez Forrester za modernizację IT. To pierwsza taka operacja w Polsce

itreseller.com.pl 1 tydzień temu

mBank z sukcesem zakończył jeden z najambitniejszych programów modernizacji technologicznej w europejskiej bankowości i został za to doceniony główną nagrodą w konkursie Forrester Technology Strategy Impact Award 2025. Wyróżnienie dla regionu EMEA przyznano za kompletną wymianę systemów centralnych banku, co ma fundamentalne znaczenie dla jego dalszego rozwoju, bezpieczeństwa i konkurencyjności na rynku.

Prestiżowe wyróżnienie od analityków Forrester zostało przyznane za efektywną realizację kompleksowej strategii transformacji IT, która całkowicie odmieniła infrastrukturę technologiczną mBanku. Jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce, bank zmodernizował w całości oba swoje systemy centralne, przenosząc je na nowoczesne platformy technologiczne w procesie tzw. replatformingu. Jak podkreślają przedstawiciele banku, cała operacja została przeprowadzona w modelu “mini-migracji”, czyli kilkuset mniejszych operacji na działającym systemie, co pozwoliło uniknąć przerw w dostępie do usług dla milionów klientów.​

Modernizacja objęła kilka kluczowych obszarów. Po pierwsze, bank wymienił dotychczasowy system oparty na technologii mainframe na nowoczesne rozwiązanie działające w skalowalnej i tańszej w utrzymaniu architekturze x86. Drugi z systemów centralnych, bazujący na przestarzałej nierelacyjnej bazie danych, został zastąpiony autorskim rozwiązaniem pracującym w chmurze prywatnej. Ponadto wdrożono chmurę hybrydową, migrując na nią ponad połowę najważniejszych systemów banku, oraz uruchomiono produkcyjnie rozwiązania bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji.​

Zakończona transformacja nie tylko obniżyła koszty utrzymania kluczowych systemów, ale także znacząco przyspieszyła rozwój nowych usług. Co istotne, w trakcie trwania modernizacji udało się zrealizować szereg projektów biznesowych, takich jak marketplace e-commerce w aplikacji (mOkazje zakupy) czy cyfrowy proces refinansowania kredytu hipotecznego. Nowa, elastyczna infrastruktura stanowi fundament pod realizację nowej strategii banku “Cała naprzód!”, która zakłada m.in. wdrożenie nowej aplikacji mobilnej z asystentem AI oraz dalszą digitalizację obsługi klientów korporacyjnych.​

Idź do oryginalnego materiału