Która linia lotnicza jest najlepsza pod względem zadowolenia klientów i punktualności? Portal poświęcony podróżom i prawom pasażerów AirHelp ponownie zbadał tę kwestię w tym roku i według własnych informacji zbadał 109 z łącznie 800 linii lotniczych na całym świecie.
W tym roku następuje zmiana na szczycie: Wraz z liniami lotniczymi Brukseli, które są częścią Lufthansa Group i od kwietnia 2023 r. zarządzane są przez niemiecką menedżerkę Dorotheę von Boxberg , europejska linia lotnicza niespodziewanie wylądowała na pierwszym miejscu rankingu, zastępując Katar Airways – narodowa linia lotnicza z Kataru była liderem w latach 2018–2023. „W porównaniu do ubiegłego roku linia lotnicza gwałtownie awansowała z dwunastego miejsca” – podaje portal. Trzecie miejsce zajmują United Airlines.
W badaniu od 1 stycznia do 31 października 2024 r. równą wagę przypisano kryterium zadowolenia klientów, punktualności i sposobu obsługi przez linię lotniczą roszczeń odszkodowawczych. Jednak w ocenie uwzględniono także opinie pasażerów z ponad 54 państw na temat jakości jedzenia, komfortu i obsługi załogi podczas ostatniego lotu. Celem jest przedstawienie przeglądu wyników linii lotniczych – mówi Tomasz Pawliszyn, dyrektor generalny AirHelp, w nadziei, iż analiza „zachęci linie lotnicze do ciągłego słuchania opinii pasażerów”.
Najlepszą niemiecką linią lotniczą jest Eurowings , która w zeszłym roku niespodziewanie zajęła drugie miejsce. W rankingu spadła na dwunaste miejsce. Niemieckie linie lotnicze Lufthansa i Discover Airlines zajmują 31. i 44. miejsce na 109 linii lotniczych.
Najbardziej punktualne są linie lotnicze z Islandii i Omanu
Europejskie linie lotnicze w 2024 roku będą miały średnią ocenę 6,24 na dziesięć możliwych punktów, czyli o 0,66 punktu mniej niż w roku poprzednim. Niemniej jednak w dziesiątce najlepszych linii lotniczych rankingu znalazło się sześć europejskich linii lotniczych. Islandzka linia lotnicza Play , która po raz pierwszy bierze udział w rankingu, wystartowała z piątego miejsca. Jednym z czynników wpływających na dobrą pozycję nowicjusza w rankingu był fakt, iż Play z 9 punktami jest najbardziej punktualną spośród badanych linii lotniczych, ustępując miejsca Oman Air . Na samym dole pod względem punktualności plasują się linie lotnicze Tunisair, Egyptair i Air Caraïbes, które w tej kategorii uzyskały 5 i mniej punktów.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu i Azji najlepiej zadowalają klientów
Jeśli chodzi o zadowolenie klientów, prym wiodą linie lotnicze z Bliskiego Wschodu i Azji: na pierwszym miejscu w tej kategorii znajdują się Emirates z siedzibą w Dubaju z dziewięcioma punktami, a za nimi plasują się Qatar Airways i Garuda Indonesia oraz Singapore Airlines i Virgin Atlantic .
Ale All Nippon Airways, a także Thai Airways International i Japan Airlines również należą do linii lotniczych z bardzo zadowolonymi klientami, co wynika z ocen pomiędzy 8,61 a 8,57 punktów w rankingu.
Firmy są bardzo przychylne, jeżeli chodzi o odszkodowania
Lot odwołany lub znacznie spóźniony? Zdarza się to często, kosztuje czas i często własne pieniądze. o ile w tej sprawie będziesz chciał dochodzić swojego roszczenia o odszkodowanie, wiele linii lotniczych Cię zignoruje. Szczególnie pozytywnie wypadły natomiast Air Serbia i Air Arabia – z 9 i 8,8 punktami w tej kategorii. Na trzecim miejscu znajdują się linie lotnicze Bruxelles Airlines (8,7 pkt.).
A która firma znajduje się na dole rankingu: Według AirHelp najgorszą linią lotniczą na świecie jest Tunisair, który zajmuje 109. miejsce. Na ostatniej dziesiątce znajduje się garstka krajowych i tanich linii lotniczych – jak Buzz, polska linia lotnicza będąca spółką zależną Ryanair Holdings PLC, czy Bulgaria Air , turecka linia lotnicza Pegasus Airlines i Air Mauritius . Jednak północnoamerykańskie linie lotnicze JetBlue i Air Canada również znajdują się w dolnej pięćdziesiątce.
Sortując wyniki wyłącznie na podstawie opinii klientów, Tunisair zachował niepochlebny tytuł najsłabszej linii lotniczej, tuż za nim plasują się Ryanair i Aer Lingus, spółka zależna IAG SA, która jest także właścicielem British Airways i Iberia.