Jak wynika z ankiety, zwiększanie produktywności pracowników jest uważane za jeden z największych sukcesów wdrażania technologii generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI).
Jednak w ciągu najbliższych 24 miesięcy większy nacisk zostanie położony na przypadki zastosowań funkcjonalnych i przemysłowych.
Badanie przeprowadzone przez IDC, oparte na ankiecie przeprowadzonej wśród 3476 osób, wykazało, iż 43% uważa, iż przypadek wykorzystania produktywności zapewnia w tej chwili największy zwrot z inwestycji. Ankieta zlecona przez Microsoft wykazała, iż na każdego dolara zainwestowanego w GenAI organizacje osiągały średnio 3,7-krotny zwrot z tej inwestycji.
IDC definiuje lidera AI jako organizację, której strategia AI obejmująca całe przedsiębiorstwo jest dostosowana do celów biznesowych i której przeprojektowane modele biznesowe wielokrotnie tworzą wartość biznesową.
Analityk podał, iż respondenci, którzy identyfikowali się jako przoduje w GenAI twierdzą, iż widzą 10-krotny zwrot z początkowej inwestycji.
Wdrożenia sztucznej inteligencji realizowane są średnio mniej niż osiem miesięcy, a organizacje realizują wartość w ciągu 13 miesięcy. Jednak patrząc na szybkość, z jaką inicjatywa w zakresie sztucznej inteligencji generuje wartość, 29% ankietowanych liderów AI wdraża sztuczną inteligencję w mniej niż trzy miesiące w porównaniu z maruderami – 6%.
Jednak choćby w organizacjach uznawanych za maruderów w dziedzinie sztucznej inteligencji zwrot z inwestycji jest średnio prawie trzykrotnie większy od nakładów początkowych. W podziale na regiony IDC podało, iż najmniej maruderów w dziedzinie sztucznej inteligencji występuje w Ameryce Północnej (16%), podczas gdy odsetek maruderów w dziedzinie sztucznej inteligencji w Europie Zachodniej (31%) i regionie Azji i Pacyfiku (32%) jest prawie dwukrotnie.
Moody’s Analytics, jeden z Klienci Microsoftu cytowana w raporcie towarzyszącym wynikom badania, wykorzystała Microsoft Azure OpenAI do wsparcia demokratyzacji dostępu do danych rynkowych.
„Moody’s dostarcza informacji na temat rynków finansowych, aby pomóc klientom podejmować świadome decyzje inwestycyjne” – powiedział Nick Reed, dyrektor ds. produktu w Moody’s Analytics.
„Dzięki GenAI w skuteczny sposób demokratyzujemy dostęp do tych treści dla naszych klientów. Na przykład Moody’s Research Assistant, oparty na Microsoft Azure OpenAI, pomaga klientom generować spostrzeżenia na podstawie naszych badań kredytowych, danych i analiz. Narzędzie pozwoliło użytkownikom zaoszczędzić aż do 25% czasu spędzanego zwykle na zadaniach wykonywanych przez analityków finansowych.”
Chociaż w tej chwili dominuje korzystanie z gotowej sztucznej inteligencji, takiej jak Microsoft Copilot, ankieta IDC wykazała, iż organizacje planują albo dostosować wstępnie zbudowaną sztuczną inteligencję lub użyj niestandardowej sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych 24 miesięcy. W rzeczywistości, chociaż 43% respondentów ankiety twierdzi, iż w tej chwili korzysta z gotowej sztucznej inteligencji, liczba ta spada o 18%, gdy pytani są o plany na najbliższe 24 miesiące.
Badanie pokazuje, iż choć nieco mniej niż jedna piąta (19%) ankietowanych twierdzi, iż ich organizacje tworzą w tej chwili niestandardową sztuczną inteligencję, to na pytanie o plany na najbliższe 24 miesiące można zauważyć znaczny wzrost (do 36%) odsetka organizacji planujących pójść na niestandardową ścieżkę AI.