Norwegia broni się przed cyberoszustami: 40 milionów zablokowanych połączeń!

wataha.no 1 tydzień temu

Współpraca przeciw oszustwom cyfrowym zablokowała 645 000 prób dziennie!

W ciągu ostatnich dwóch miesięcy ścisła kooperacja operatorów telefonii komórkowej z norweskimi władzami doprowadziła do zablokowania 40 milionów prób oszukańczych połączeń. Minister cyfryzacji i administracji, Karianne Tung, podkreśla, iż zarówno krajowa, jak i międzynarodowa kooperacja jest kluczowa w walce z oszustwami cyfrowymi.

Przeczytaj również: Rygge najważniejsze dla obrony Norwegii i regionu nordyckiego

Norwegia broni się przed cyberoszustami

– Dzięki tym działaniom każdego dnia udaje się zatrzymać 645 000 prób oszustwa, co oznacza siedem prób na sekundę. To dowodzi, iż nasze metody są skuteczne i iż wdrożone środki przynoszą realne rezultaty. Korzystanie z technologii cyfrowych musi być bezpieczne – mówi Tung.

40 milionów zablokowanych połączeń! Ekspercka grupa walcząca z oszustwami

Ministerka podkreśla, jak istotne było powołanie krajowej grupy ekspertów ds. oszustw cyfrowych, prowadzonej przez Norweską Agencję Komunikacji (Nkom). W skład grupy wchodzą także Økokrim (służba ds. przestępczości gospodarczej), operatorzy Telenor, Telia i Ice/Lyse Tele, organizacje Finans Norge, Næringslivets Sikkerhetsråd, Nasjonal Referansedatabase AS (NRDB) oraz Dyrekcja Digitalizacji. W ostatnim spotkaniu uczestniczyła także firma BankID BankAxept AS.

Tylko w ciągu dwóch miesięcy działania tej grupy pozwoliły ochronić mieszkańców Norwegii przed 40 milionami oszukańczych połączeń.

– To zmasowane ataki głosowe wymierzone w Norwegię. Dzięki wdrożonym środkom nasza grupa ekspertów skutecznie zwiększa bezpieczeństwo kraju – mówi Johannes Vallesverd, lider grupy w Nkom.

Włącz Radio Wataha

Nowe przepisy ograniczą kradzież tożsamości

Badanie przeprowadzone przez Nkom wykazało, iż dziewięciu na dziesięciu Norwegów padło ofiarą prób oszustw cyfrowych. W 2023 roku straty związane z oszustwami cyfrowymi w Norwegii wyniosły niemal miliard koron.

Jednym z głównych zagrożeń jest kradzież tożsamości, która stanowi ogromne obciążenie dla ofiar. Aby temu zapobiegać, wprowadzono surowsze zasady identyfikacji przy zakupie i zmianie abonamentu komórkowego. Teraz każdy klient musi okazać istotny paszport, norweskie prawo jazdy lub elektroniczny identyfikator, np. BankID, aby założyć nowy abonament. Ma to utrudnić przestępcom wykorzystywanie cudzej tożsamości do popełniania oszustw.

Przestrzeganie nowych przepisów będzie kontrolowane przez Nkom.

Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post

Źródło: Nkom, Zdjęcie: pixabay

Przeczytaj również: Norwegia dołączyła do globalnego porozumienia: Przyjęto deklarację na temat inkluzywnej i zrównoważonej sztucznej inteligencji podczas szczytu w Paryżu

Idź do oryginalnego materiału