Nowacka przyspiesza: edukacja bezpieczeństwa od 2026

upday.com 3 tygodni temu
Szefowa MEN Barbara Nowacka przekazała PAP, iż poprosiła o opracowanie możliwie jak najszybszego wdrożenia nowej podstawy programowej edukacji dla bezpieczeństwa. - Chciałabym, żeby to był 1 września 2026 r. Nie możemy czekać kilku lat. Żyjemy w trudnych czasach - dodała. W planach nie ma zwiększenia liczby godzin. PAP

Ministerstwo Edukacji Narodowej chce drastycznie przyspieszyć wprowadzenie nowego przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa w polskich szkołach. Barbara Nowacka ogłosiła, iż przedmiot ma zacząć obowiązywać już od września 2026 roku, a nie za kilka lat jak pierwotnie planowano w ramach reformy "Reforma26. Kompas Jutra".

"Edukacja dla bezpieczeństwa nie może czekać" i "nasze bezpieczeństwo nie może czekać" - podkreśliła szefowa MEN w rozmowie z PAP. "Żyjemy w trudnych czasach. choćby ostatnie wydarzenie - inwazja dronów ze strony Rosji - pokazuje, iż naprawdę musimy przygotowywać dzieci i młodzież" - dodała minister.

Stopniowe wprowadzanie od 2026 roku

Zgodnie z pierwotnym planem reforma miała być wprowadzana stopniowo: we wrześniu 2026 roku w klasach I i IV szkoły podstawowej, od września 2027 roku w I klasach szkół ponadpodstawowych. W następnych latach reforma miała objąć kolejne roczniki uczniów wszystkich typów szkół.

"Nie tylko: dowiedzieć się, ale i doświadczyć. Nie tylko posłuchać, iż są schrony, ale sprawdzić, gdzie są. Nie tylko przeczytać o sygnałach alarmowych, ale wreszcie je usłyszeć" - wyjaśniła Nowacka, podkreślając praktyczny charakter nowej podstawy programowej przygotowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Przysposobienie obronne zamiast edukacji

Nowacka rozważa także zmianę nazwy przedmiotu na przysposobienie obronne. "Myślę, iż - choćby symbolicznie - zmiana, chociażby w kierunku przysposobienia obronnego, które część z nas doskonale zna, jest potrzebna, żeby też pokazać, jak ważna dla nas jest obronność" - stwierdziła.

Resort nie planuje zwiększenia liczby godzin tego przedmiotu, by nie obciążać dodatkowo uczniów. Część zajęć ma odbywać się w ramach godzin wychowawczych. Nowacka zwróciła uwagę na prowadzone od dwóch lat zajęcia z pierwszej pomocy jako przykład "dużej zmiany - właśnie w ramach działań na rzecz obrony cywilnej".

Edukacja zdrowotna i praktyczne umiejętności

Ministra wskazała też na nowy przedmiot edukację zdrowotną, który ma służyć "odporności i przeciwdziałaniu fake newsom". Uczniowie mają nauczyć się rozpoznawać komunikaty alarmowe, sygnały dźwiękowe oraz weryfikować informacje o zagrożeniach w wiarygodnych źródłach.

Nowa podstawa programowa składa się z trzech działów: bezpieczeństwo i ochrona ludności, podstawy pierwszej pomocy oraz kształtowanie postaw proobronnych. W każdym dziale nauczyciel wybiera przynajmniej jeden fakultatywny efekt uczenia się, na przykład posługiwanie się gaśnicą, ocenę bezpieczeństwa wybranych miejsc czy opisywanie działań informacyjnych w sytuacjach kryzysowych.

Prace nad 22 projektami podstaw programowych rozpoczęły się w marcu 2025 roku. Po wysłuchaniu publicznym, które częściowo odbyło się w czwartek i piątek, zostaną przekazane do MEN wraz z raportem, a resort zadecyduje o ostatecznym kształcie podstaw programowych.

Źródła wykorzystane: "PAP" Uwaga: Ten artykuł został zredagowany z pomocą Sztucznej Inteligencji.

Idź do oryginalnego materiału