Eksperci sugerują, iż ambitny plan Zielonych, według którego na rynku co roku ma debiutować nowa generacja akceleratorów AI, może się odbić firmie czkawką.
Zaledwie roczny cykl wydawniczy pokazuje, jak dużą przewagę ma nad swoją konkurencją NVIDIA i tylko utwierdza nas w przekonaniu, iż mamy do czynienia z niekwestionowanym liderem na rynku sztucznej inteligencji. Problem w tym, iż klienci Zielonych wcale nie są do tego tak pozytywnie nastawieni, jak mogłoby się wydawać. I chociaż Jensen Huang nie zgadza się z tymi opiniami, to jego zespół może stać się ofiarą układów ASIC i… własnego sukcesu.
Jensen Huang: „Im więcej kupujesz, tym więcej oszczędzasz”

W trakcie targów Computex 2024 prezes NVIDII potwierdził plany dotyczące wydawania nowej generacji akceleratorów AI co roku. Dzięki temu firma nie zostanie z tyłu w stosunku do oczekiwań klientów, udostępniając zawsze najwydajniejsze rozwiązania. Ale wiąże się to z pewnymi problemami. Po pierwsze, już teraz NVIDIA ma kłopoty z podażą, przez co czas oczekiwania na nowe układy jest koszmarnie długi. Po drugie, klienci niekoniecznie chcą wydawać rok w rok miliony dolarów tylko po to, aby nie zostać w tyle za konkurencją.
Ale to jeszcze nie wszystko. Tak szybkie wdrażanie nowych generacji akceleratorów wiąże się również z problemami dla producentów półprzewodników pracujących z Zielonymi, takimi jak TSMC. Coraz bardziej zaawansowane technologie wiążą się z coraz mniejszym uzyskiem, co powoduje znaczny wzrost cen. I jeżeli ktoś twierdzi, iż rodzina NVIDIA Blackwell jest droga, to może się nieprzyjemnie zaskoczyć gdy zadebiutują serie Rubin i Feynman.
Jeśli te obawy się potwierdzą, a najwięksi klienci Zielonych tacy jak Google, Microsoft czy OpenAI zrezygnują z zakupów, to NVIDIĘ czekają spore kłopoty. R&D i produkcja to ogromne koszty, które trzeba pokryć. Z tym zadaniem z pewnością nie poradzi sobie traktowany w ostatnim czasie po macoszemu rynek konsumenckich kart graficznych. I chociaż przyszłość mogłaby się wydawać ponura, to sam Jensen Huang jest pewny iż skończy się to zupełnie inaczej. „Im więcej kupujesz, tym więcej oszczędzasz” powiedział w trakcie GTC 2025.