Ochrona danych to wspólna odpowiedzialność, ekspert F5 zwraca uwagę na cyber-wyzwania u progu 2025

itreseller.com.pl 12 godzin temu

Koniec roku to czas, kiedy wiele firm intensyfikuje swoje działania w obszarze sprzedaży, a konsumenci korzystają z okazji, takich jak Black Friday czy przedświąteczne promocje. To także okres, który staje się szczególnie atrakcyjny dla cyberprzestępców, nieustannie rozwijających swoje metody ataków. Wraz z rosnącym uzależnieniem od cyfrowych narzędzi i aplikacji, cyberprzestępczość przez cały czas pozostaje jednym z największych wyzwań zarówno dla konsumentów, jak i firm.

Eksperci firmy F5 wskazują, iż wiele branż, w tym spożywcza, modowa czy e-commerce, będzie musiała zmierzyć się z nasileniem ataków. Automatyzacja działań przestępców, wykorzystanie inżynierii społecznej i wyrafinowane metody manipulacji stanowią poważne zagrożenie.

– W obliczu tych wyzwań najważniejsze jest zrozumienie, iż ochrona danych to wspólna odpowiedzialność – podkreśla Bartłomiej Anszperger, Solution Engineering Manager, F5. – Firmy muszą inwestować w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, a konsumenci powinni świadomie chronić swoje dane i korzystać z dostępnych narzędzi ochrony, takich jak uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA).

Konsumenci na pierwszej linii obrony

Codzienne interakcje z aplikacjami – od zakupów online, po logowanie do bankowości internetowej – są najważniejsze dla naszej wygody, jednak nie można zapomnieć, iż to właśnie one stanowią nierzadko główny cel dla cyberprzestępców. Podczas gdy firmy intensyfikują swoje działania w obszarze ochrony, konsumenci nie mogą zapomnieć o tym jak istotną rolę odgrywają w zabezpieczaniu danych. Eksperci firmy F5 nie mają wątpliwości, iż w 2024 roku szczególnie popularne były ataki wykorzystujące inżynierię społeczną, czyli wykorzystujące emocje i zaufanie. Przykładem takich działań jest m.in. phishing czy fałszywe wiadomości e-mail, które imitują prośby od znajomych czy członków rodziny. Dodatkowo, jak pokazuje analiza firmy F5, takie metody potrafią być skuteczniejsze niż próby bezpośredniego ataku na zabezpieczenia firm.

Aby zminimalizować ryzyko, konsumenci powinni stosować MFA (uwierzytelnienie dwuskładnikowe), które znacząco utrudnia przejęcie kont choćby w przypadku kradzieży haseł. Warto również zwracać uwagę na podejrzane sytuacje i weryfikować je poza głównym kanałem komunikacji, np. telefonicznie. najważniejsze jest także regularne edukowanie siebie i swoich bliskich na temat nowych metod oszustw oraz ich skutecznego unikania.

Branże na celowniku cyberprzestępców

Wraz z rosnącą automatyzacją ataków firmy muszą przygotować się na nowe wyzwania. Branża spożywcza, która już w 2023 roku była jednym z głównych celów, w tym roku przez cały czas pozostanie narażona na masowe ataki na procesy logowania i koszyki zakupowe. Eksperci firmy F5 zaznaczają, iż popularną metodą pozostanie tworzenie fałszywych kont, które pozwalają na przechwytywanie produktów o wysokim popycie. Z kolei branża modowa zmierzy się przede wszystkim z oszustwami związanymi z wyszukiwaniem produktów i kartami podarunkowymi. Przestępcy mogą manipulować wynikami wyszukiwania, aby kierować klientów na fałszywe strony, a także wykorzystywać luki w zabezpieczeniach systemów obsługujących karty.

E-commerce natomiast musi zmierzyć się z nasileniem ataków na urządzenia mobilne. Jak zauważa Bartłomiej Anszperger, automatyzacja niektórych ataków umożliwi przestępcom masowe próby przejęcia kont lub tworzenie fałszywych użytkowników.

– Przestępcy adaptują swoje techniki błyskawicznie, wykorzystując każde niedopatrzenie jako okazję do zysku – zaznacza Bartłomiej Anszperger. – Podczas gdy firmy inwestują w nowe technologie i procedury bezpieczeństwa, konsumenci odgrywają równie istotną rolę w ochronie swoich danych. Jednym z najlepszych zabezpieczeń przed atakami przez cały czas pozostaje świadomy użytkownik.

Microsoft ogłasza inwestycję w szkolenia AI w Polsce – milion osób zdobędzie nowe kompetencje

Idź do oryginalnego materiału