Z badania Randstad pt. „Niedobór talentów. Wyzwania i rozwiązania – AI i wyrównywanie szans” wynika, iż liczba ofert pracy dla utalentowanych pracowników z umiejętnościami dot. AI zwiększyła się ponad pięć razy w latach 2023-2024, co potwierdza szybki wzrost zapotrzebowania na te kompetencje.
Co ciekawe, w Polsce zaledwie 24% pracowników deklaruje, iż ich pracodawca umożliwił im zdobycie kompetencji z tego obszaru. W tej kwestii widać różnice w szansach poszczególnych pokoleń. Najczęściej dostęp do możliwości pozyskiwania kwalifikacji AI mają przedstawiciele pokolenia Z (35%) i milenialsi (28%), a także specjaliści i pracownicy biurowi (27%). Tymczasem jeżeli chodzi o zatrudnionych do prac fizycznych, bardziej narażonych na zastąpienie przez technologię, to ledwie 20%.
Ogólnie korzystanie z AI w swojej pracy deklaruje 34% Polaków, podczas gdy globalna średnia jest o 8% większa. Specyficzne dla naszego kraju jest jednak to, iż w podobnym stopniu z technologii AI korzystają w pracy kobiety (33%) i mężczyźni (35%).
„W rezultacie 26% mężczyzn i 24% kobiet w Polsce uważa się za sprawnych w korzystaniu z narzędzi w dziedzinie AI, takie przekonanie najczęściej żywią osoby z pokolenia Z – 38%, wśród milenialsów ten odsetek wynosi 29%, w przypadku osób z pokolenia X – 17%, a wśród boomersów 23%” – tak układają się proporcje, jeżeli chodzi o kryterium roku urodzenia.
Badanych, którzy postrzegają sztuczną inteligencją jako ułatwienie w pracy, jest w zasadzie tyle samo (35%), co pracowników w Polsce używających AI. Niemal co drugi (46%) pracownik w Polsce uważa, iż w ciągu najbliższych 5 lat w jego zawodowej roli kluczowego znaczenia nabierze podnoszenie kwalifikacji z obszaru technologii, w tym AI.
Z rozwojem kompetencji liczą się najbardziej pracownicy administracyjni i specjaliści (55%) oraz osoby z pokolenia Z (53%) i milenialsi (49%). Zdaniem autorów badania są to grupy, których prawdopodobnie nie będzie trzeba szczególnie zachęcać do rozwoju kompetencji AI, jeżeli tylko im się to umożliwi.
„44% badanych w Polsce ocenia, iż od pozyskania kompetencji z obszaru sztucznej inteligencji zależeć będzie ich przyszła zdolność do utrzymania się na rynku pracy. Mówią o tym również przedstawiciele pokolenia Z (62%), którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Rozwój sztucznej inteligencji generuje zupełnie nowe role zawodowe i modyfikuje obecne, co oznacza, iż w interesie organizacji jest także wyposażanie pracowników w odpowiednie kompetencje, aby nadążać za konkurencją nie tylko na krajowym, ale i globalnym rynku” – napisano w dalszej części notatki.