OpenAI podpisał kolejne umowy z prasą, tym razem francuską i hiszpańską

homodigital.pl 6 miesięcy temu

OpenAI podpisał umowy z prasą. Gigant generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) stojący za ChatGPT zawarł kolejne porozumienia na dostęp do treści medialnych, tym razem z Le Monde z Francji i Prisa Media z Hiszpanii. Ciekawe, czy kiedyś nadejdzie czas na umowę z jakąś grupą medialną nad Wisłą?

Francuski dziennik Le Monde ukazuje się już od 80 lat i prezentuje centrolewicowe spojrzenie na świat. Z kolei Prisa Media to hiszpańska grupa medialna wydająca między innymi El Pais, najbardziej znany dziennik hiszpański, jak również gazetę biznesową Cinco Días oraz gazetę sportową As.

Jak podał OpenAI w swoim komunikacie, w najbliższych miesiącach użytkownicy ChatGPT uzyskają dostęp do podsumowań treści newsowych od tych dwóch wydawnictw wraz z linkami do artykułów źródłowych.

To nie pierwsza umowa OpenAI z grupami wydawniczymi. Wcześniej podobne umowy spółka podpisała na przykład z Associated Press oraz, jak już pisaliśmy, z Axelem Springerem. To drugie porozumienie dało właścicielowi ChatGPT dostęp do newsowych treści po niemiecku. Teraz pozyska treści francusko- i hiszpańskojęzyczne.

O wartości umowy nie poinformowano, ale w styczniu The Information podało, iż OpenAI oferuje wydawnictwom od 1 do 5 mln dolarów rocznie za dostęp do ich publikacji.

Nie przegap najważniejszych trendów w technologiach!
Zarejestruj się, by otrzymywać nasz newsletter!

Choć OpenAI ma swoje problemy z wydawcami – choćby głośny spór o naruszenie praw autorskich New York Times – to takie umowy stawiają w trudnej sytuacji inne firmy z sektora generatywnej sztucznej inteligencji. Dla mniejszych twórców AI to, co oferuje OpenAI właścicielom mediów, przekracza możliwości finansowe.

Z kolei dla Google’a, którego oczywiście stać na takie umowy, problem jest inny – gigant ma raczej szorstkie relacje z wydawcami. Grupy medialne, zwłaszcza europejskie, od lat narzekały, iż Google News, zamiast przyciągać do nich czytelników, tych czytelników im odbiera. I tak pewnie po części jest – jeżeli ktoś potrzebuje szybkiej „prasówki”, to wygodniej mu przejrzeć tytuły i podsumowania w Google News niż przebijać się przez strony kilku gazet. Dodatkowo, jak pisaliśmy niedawno, grupa europejskich wydawców pozwała Google o 2,1 mld euro za nadużywanie dominującej pozycji na rynku reklamy online.

A wracając do ChatGPT… Czy tego rodzaju umowy jak z Le Monde czy Prisa Media zawitają również nad Wisłę? Być może, ale prawdopodobnie nie za szybko. Preferencją pewnie będą większe rynki, na przykład japoński czy włoski, choć oczywiście oportunistycznych (czytaj: tanich) porozumień wykluczyć nie można. Z drugiej strony… tak naprawdę nie wiemy, czy takiej umowy już nie ma. Podmiotem zależnym Axela Springera jest Ringier Axel Springer Polska i nie ma pewności, czy grudniowa umowa niemieckiej grupy nie obejmowała jej polskich aktywów, na przykład Onetu.

Dostęp do polskich tekstów potrzebny jest także do tego, by trenować modele językowe do mówienia „po naszemu”. Przeczytaj, jak Polscy naukowcy z Llamy zrobili Qrę, czyli o nowym polskim LLM.

Źródło zdjęcia: AbsolutVision/Unsplash

Idź do oryginalnego materiału