Oprogramowanie OMEGA-PSIR otrzymało akredytację ORCID

sages.pl 3 lat temu
Oprogramowanie OMEGA-PSIR, opracowane przez Instytut Informatyki Politechniki Warszawskiej, rozwijane i wdrażane we współpracy z firmą Sages otrzymało akredytację dostawcy danych ORCID. Uzyskanie takiej akredytacji wymaga od dostawcy dostosowania interfejsu oraz procedur eksportu danych do standardów stosowanych przez ORCID. OMEGA-PSIR spełnia wszystkie warunki określone przez ORCID.

ORCID - to międzynarodowa organizacja non-profit, której celem jest wspieranie pracowników naukowych w wymianie informacji o ich publikacjach i osiągnięciach naukowych. Jej głównym celem jest nadanie unikalnego identyfikatora każdemu przedstawicielowi świata nauki, tak aby jednoznacznie mógł on mieć przypisany cały swój dorobek - niezależnie od tego gdzie i w jakiej dziedzinie publikuje, pod jaką formą swojego nazwiska lub z jaką afiliacją (instytucją). Rejestracja w bazie jest bezpłatna, a nadany identyfikator nie traci ważności. Jest on stosowany np. w publikacjach, ponadto wielu wydawców przyjmuje ORCID ID, jako dodatkowy element identyfikujący (oprócz najczęściej stosowanej afiliacji).

Każda zarejestrowana osoba może sama przekazać do bazy ORCID informacje o swoim dorobku naukowym (publikacjach) lub może korzystać z pomocy, akredytowanej organizacji - wydawcy publikacji lub dostawcy danych. Organizacje te muszą mieć upoważnienie posiadacza ORCID ID do przekazywania tych danych. **Właśnie jednym z takich upoważnionych dostawców danych jest OMEGA-PSIR.**

Zaletą korzystania z opcji przekazywania danych przez licencjonowanego dostawcę jest to, iż są one zweryfikowane (poprawne), przygotowane według akceptowanych standardów i przekazywane przy pomocy odpowiedniej funkcji (import/ export), bez konieczności manualnego wprowadzania danych, co mogło generować błędy.

W Polsce obowiązek uzyskania ORCID ID przez pracowników naukowych i przekazywanie danych o swoich publikacjach do bazy ORCID został wprowadzony Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2018 poz. 1668 z późniejszymi zmianami). *Kompletność dorobku pracowników instytucji naukowych w tej bazie, została określona jako jeden z warunków ewaluacji instytucji naukowych planowanej za okres 2017-2021.*

System identyfikacji ORCID jest komplementarny do systemów stosowanych przez dostawców największych światowych agregatów informacji o publikacjach (np. SCOPUS ID - dla autorów publikacji rejestrowanych w bazie SCOPUS lub ResearcherID - dla autorów publikacji rejestrowanych w Web of Knowledge). Jednak wadą tych rozwiązań jest ich ograniczenie do autorów publikujących u wydawców akceptowanych przez te bazy. Dlatego też ORCID jest organizacją niezależną, niezwiązaną z żadnym konkretnym wydawcą, dzięki czemu **jej identyfikator jest powszechnie dostępny.**

Poniżej znajdują się przykładowe ORCID ID zawierające linki do profilu konkretnego autora:
* [Przykład 1](https://orcid.org/0000-0003-0693-5109)
* [Przykład 2](https://orcid.org/0000-0003-2462-0020)

Jeżeli Twoja instytucja dąży do szerokiego udostępnienia informacji o dorobku naukowym pracowników oraz szuka wsparcia w procesie ewaluacji, jeżeli chce przekazywać dane, dotyczące publikacji do bazy ORCID, skontaktuj się z nami:
* e-mail: [m.pazuchowska@sages.com.pl](m.pazuchowska@sages.com.pl)
Idź do oryginalnego materiału