Projekcja mappingowa to wszechstronna technologia o olbrzymich możliwościach. Nic dziwnego zatem, iż realizacje wykorzystujące ten środek wyrazu, goszczą na łamach naszego magazynu tak często.
Mapping znakomicie sprawdzi się zarówno jako narzędzie marketingowe w projektach komercyjnych, ale także jest świetną formą wyrazu w obszarze nowoczesnych sztuk audiowizualnych, w dziedzinie kina czy eventów live.
26 czerwca właśnie projekcja mappingowa zawładnęła krakowskim Kazimierzem, tworząc pomost między historią, a nowoczesnością.
W ramach 34. Festiwalu Kultury Żydowskiej, został zorganizowany Międzynarodowy Konkurs Videomappingowy KAZ_LAB, który opowiada wyjątkową historię Kazimierza, miejsca o olbrzymim znaczeniu historycznym, kulturowym i społecznym.
Kluczową rolę technologiczną, w prezentacji wszystkich przygotowanych i zgłoszonych do konkursu prac, odegrały projektory marki Optoma.
KAZ_LAB jest zbiorem wydarzeń audiowizualnych i projektów artystyczno-badawczych, koncentrujących się wokół krakowskiego Kazimierza – dzielnicy, mającej niezwykłe znaczenie historyczne, kulturowe i społeczne. Przy pomocy nowych mediów, sztuki wideo, animacji i działań tworzonych specjalnie z myślą o funkcjonowaniu w precyzyjnie określonym miejscu, twórcy imprezy opowiadają o przeszłości, współczesności i tożsamości, tego wyjątkowego obszaru.
Projekt został zainicjowany przez Małgorzatę Łuczynę i Jacka Złoczowskiego w ramach kolektywu Memorymorph i realizowany jest we współpracy z Wydziałem Sztuki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
W ramach KAZ_LAB odbywa się Video Mapping Contest – Międzynarodowy Konkurs Mappingu Video, który łączy sztukę cyfrową z pamięcią miejsca i twórczą interpretacją dziedzictwa kulturowego krakowskiego Kazimierza i zaprasza twórców z całego świata, do stworzenia krótkich, multimedialnych dzieł wizualnych, prezentowanych w dużym formacie na fasadzie dawnej synagogi, a dzisiaj kultowego klubu HEVRE.
Tematem przewodnim tegorocznej edycji konkursu były inspiracje historią krakowskiego Kazimierza, a w szczególności poszukiwano prac wrażliwych i w oryginalny sposób podejmujących temat pamięci, tożsamości oraz dziedzictwa kulturowego, ukazując złożoność, wielopoziomowy charakter oraz ducha tej niezwykłej przestrzeni miejskiej.

Poszczególne części obrazu zostały połączone w jeden duży obraz przy pomocy aplikacji Optoma Visual Suite i takich narzędzi jak: edge blending, warping, stackowanie i maskowanie, co pozwoliło na bardzo precyzyjne dopasowanie obszaru projekcji do nieregularnej fasady budynku.
Spośród wszystkich prac nadesłanych z całego świata, w konkursie głównym uhonorowanych zostało pięć, dwie z nich zdobyły pierwszą i drugą nagrodę, natomiast trzem kolejnym przyznane zostały wyróżnienia.
Finałowy pokaz odbył się 26 czerwca w samym sercu Kazimierza i oprócz zwycięskich prac, zgromadzona publiczność mogła zobaczyć również pokaz towarzyszący. Cały wieczór natomiast zamknął, zorganizowany już we wnętrzach klubu HEVRE, koncert i afterparty.
Wieczorny pokaz stał się nie tylko kulminacyjnym punktem programu tegorocznej edycji cyklu audiowizualnych wydarzeń i działań artystyczno-badawczych KAZ_LAB, ale także był przykładem znakomitej synergii sztuki i zaawansowanych rozwiązań AV. To na co przede wszystkim zwracali uwagę odbiorcy prezentowanych materiałów, to znakomita precyzja projekcji, głębia obrazu, wysoka jakość wyświetlanego contentu oraz duża jasność, które zapewniły projektory Optoma.
Ponieważ zabytkowa elewacja kamienicy, w której mieści się klub HEVRE, i która na ten jeden wieczór stała się wyjątkowym ekranem projekcyjnym, znajduje się w bardzo gęstej zabudowie, przed nią jest tylko wąska uliczka, a w dodatku biorąc pod uwagę jej charakter, cała realizacja wymagała szczególnego przygotowania technicznego.
Wśród najważniejszych wyzwań tej realizacji można wskazać: ograniczoną, niewielką przestrzeń, w której można było zainstalować cały potrzebny sprzęt, konieczność zmierzenia się z dużą ilością światła ambientowego, generowanego przez lampy uliczne oraz znajdujące się nieopodal reklamy oraz wymóg szybkiego montażu i demontażu całego systemu projekcyjnego, bez ingerencji w strukturę budynku.
Aby cały projekt mógł zakończyć się sukcesem potrzebna była nie tylko gruntowna wiedza techniczna i doświadczenie, ale także odpowiedni sprzęt.
W trakcie mappingu pracował projektor laserowy DLP Optoma ZU2200, o jasności 22 000 lumenów z technologią MultiColor Laser i możliwością wymiany optyki, w tym wypadku sparowany z obiektywem BX-CTA11 (0.65-0.75:1) oraz dwa zestackowane projektory laserowe DLP, ze stałą optyką Optoma ZU920TST o jasności 9800 lumenów każdy i optyką Short Throw 0.65-0.75:1, co biorąc pod uwagę niewielką odległość między projektorem, a ekranem (a konkretniej, w tym wypadku elewacją kamienicy), było najważniejsze i niezwykle użyteczne.
Poszczególne części obrazu zostały połączone w jeden duży obraz przy pomocy aplikacji Optoma Visual Suite i takich narzędzi jak edge blending, warping, stackowanie i maskowanie, co pozwoliło na bardzo precyzyjne dopasowanie obszaru projekcji do nieregularnej fasady budynku.
Sam content, był wyświetlany przy pomocy systemu Resolume Arena, które umożliwiło dynamiczne sterowanie odtwarzanymi materiałami multimedialnymi w czasie rzeczywistym.
Dzięki połączeniu odpowiedniej optyki Short Throw z możliwościami programów Optoma Visual Suite oraz Resolume Arena, możliwe było uzyskanie efektu immersyjnego mappingu bez kompromisów jakościowych – zarówno dla publiczności stojącej blisko, jak i dla obserwatorów z większego dystansu.

Do realizacji projekcji wykorzystane zostały projektory Optoma ProAV, stworzone z myślą o projektach wymagających szczególnie wysokiej jasności, precyzyjnego odwzorowania kolorów (co oczywiście w przypadku prezentacji zarówno statycznych dzieł sztuki, jak i sztuki audiowizualnej ma najważniejsze znaczenie) oraz możliwości pracy w instalacjach z ograniczoną ilością dostępnej przestrzeni.
Tak cały projekt komentuje Kamil Węglarz, Key Account Manager ProAV, Optoma: „Przygotowania do finałowego pokazu były niezwykle intensywne, każdy detal wymagał precyzyjnego zaplanowania, ponieważ zabytkowa elewacja i ograniczona przestrzeń Kazimierza nie pozostawiają miejsca na pomyłki. najważniejsze było dla nas, aby cała instalacja została zrealizowana sprawnie, mimo wyzwań wynikających zarówno z charakterystyki historycznej zabudowy, jak i ograniczonych możliwości montażu projektorów, a przy tym w pełni oddawała artystyczną wizję twórców. Szczególne znaczenie miała tu ścisła kooperacja z naszym partnerem biznesowym, firmą MUSIC INFO, bez ich wsparcia ten projekt po prostu nie mógłby się wydarzyć. To właśnie dzięki otwartemu dialogowi technicznemu
i merytorycznemu między zespołami artystycznymi a technologicznymi powstał tak spektakularny efekt – gdyż sama technologia to jedynie solidna podstawa, na której buduje się prawdziwie poruszające doświadczenie dla widzów”.
Do realizacji projekcji wykorzystane zostały projektory Optoma ProAV, zaprojektowane z myślą o realizacjach wymagających szczególnie wysokiej jasności, precyzyjnego odwzorowania kolorów (co oczywiście w przypadku prezentacji zarówno statycznych dzieł sztuki, jak i sztuki audiowizualnej ma najważniejsze znaczenie) oraz możliwości pracy w instalacjach z ograniczoną ilością dostępnej przestrzeni.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji konkursu były inspiracje historią krakowskiego Kazimierza, a w szczególności poszukiwane były prace wrażliwie i w oryginalny sposób podejmujące temat pamięci, tożsamości oraz dziedzictwa kulturowego, ukazując złożoność, wielopoziomowy charakter oraz ducha tej niezwykłej przestrzeni miejskiej.
O szczegółach przygotowania technicznego opowiada Radosław Łabędzki z Technical Product Specialist, Optoma: „Po zmierzeniu powierzchni projekcyjnej – fasady kamienicy przy ul. Meiselsa, która miała szerokość ponad 22 m i wysokość 11 m – wybór był dla nas oczywisty. Optoma Polska dostarczyła demo najmocniejszej maszyny w naszym portfolio, a więc projektor ZU2200 wraz z wszystkimi dostępnymi od ręki obiektywami Short Throw. Jasność, na poziomie 22 000 lumenów, dała gwarancję, iż urządzenie sprawdzi się na tak dużej powierzchni, a zastosowanie dodatkowego lasera koloru czerwonego w technologii MultiColor Laser (MCL), gwarantowało precyzyjne odwzorowanie barw. Podczas konfiguracji okazało się jednak, iż w światło projektora, przy zastosowanej optyce, wchodzi rama okna – nieprzewidziana wcześniej w pomiarach. Dokonaliśmy więc szybkiej podmiany i drugim źródłem obrazu zostały dwa stackowane projektory ZU920TST o stałej optyce, ale krótkim rzucie 0.65-0.75:1, wyrównujące parametry obiektywu BX-CTA11, zastosowanego z ZU2200. Korekcja kolorystyczna na projektorach sprawiła, iż różnica między dwiema powierzchniami projekcyjnymi (pierwsza z 2x ZU920TST, druga z 1x ZU2200) była praktycznie niezauważalna gołym okiem. Ta zmiana kosztowała nas parę dodatkowych godzin pracy w nocy, ale dzięki oprogramowaniu Optoma Visual Suite, które umożliwia wykonanie blendingu, warpingu, stackowania i maskowania, udało się nam stworzyć z tych trzech projektorów jedną spójną powierzchnię projekcyjną” – dodaje.

W trakcie mappingu pracował projektor laserowy DLP Optoma ZU2200 o jasności 22 000 lumenów z technologią MultiColor Laser i możliwością wymiany optyki, w tym wypadku sparowany z obiektywem BX-CTA11 (0.65-0.75:1) oraz dwa zestackowane projektory laserowe DLP, ze stałą optyką Optoma ZU920TST o jasności 9800 lumenów każdy i optyką Short Throw 0.65-0.75:1, co biorąc pod uwagę niewielką odległość między projektorem, a ekranem (a konkretniej, w tym wypadku elewacją kamienicy), było najważniejsze i niezwykle użyteczne.
Podsumowanie
KAZ_LAB 2025 to nie tylko pokaz, to swego rodzaju forma narracji audiowizualnej, która przy pomocy światła i dźwięku opowiada historię i prezentuje współczesność jednej z najciekawszych dzielnic Krakowa – jaką jest Kazimierz. Twórcy kilkuminutowych prac multimedialnych przygotowali wyjątkowe opowieści, które w połączeniu z niezwykłą architekturą bryły budynku, na którym były prezentowane, pozwoliły na stworzenie emocjonalnego i wielowymiarowego, kulturowego doświadczenia.
Zastosowane w ramach tego projektu projektory marki Optoma nie tylko potwierdzają, iż nowoczesna technologia AV wspiera inicjatywy artystyczne, ale także może stać się fundamentem wielu przedsięwzięć.
Maszyny producenta, należące do serii ProAV, doskonale sprawdzą się wszędzie tam, gdzie potrzebna jest duża jasność. Przykładowo właśnie w wymagającym środowisku miejskim, w którym projekcja musi konkurować z wieloma światłami ulicznymi, oświetleniem elewacji, czy jasnymi bilbordami i ekranami digital signage. To również znakomite rozwiązanie wszędzie tam, gdzie liczy się precyzyjne odwzorowanie detali na nieregularnych powierzchniach, niezawodność również w trakcie pracy w plenerze, zaawansowane funkcje korekcji optyki, czy kompaktowa obudowa, dająca możliwość elastycznego montażu, dokładnie w miejscu, które zapewni najlepsze parametry wyświetlanego obrazu.
I właśnie wszystkie te cechy miały najważniejsze znaczenie w niewątpliwym sukcesie pokazu mappingowego, zorganizowanego w trakcie tegorocznej edycji KAZ_LAB.
Tekst: „AVIntegracje”
zdjęcia: Optoma