Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił szeroko zakrojone plany zmiany sposobu finansowania, wdrażania i nabywania technologii w sektorze publicznym, aby przyspieszyć rozwój usług cyfrowych z korzyścią dla obywateli.
Rządowa usługa cyfrowa (GDS) zostanie rozszerzona, zostanie ustanowiona nowa funkcja komercyjna, a HM Treasury ma „eksperymentować” z nowocześniejszymi sposobami budżetowania na wprowadzenie i bieżące wydatki na technologię.
Uruchomionych zostanie także kilka nowych narzędzi sztucznej inteligencji (AI), które będą wspierać urzędników służby cywilnej w celu przyspieszenia procesu decyzyjnego w Whitehall.
„Powolna technologia zbyt długo utrudniała świadczenie usług publicznych i kosztowała nas wszystkich fortunę w postaci czasu i pieniędzy” – powiedział Peter Kyle, sekretarz stanu w Departamencie Nauki, Innowacji i Technologii (DSIT).
„Będziemy korzystać z technologii, aby stanowczo stawić czoła bezsensownemu podejściu sektora publicznego do dzielenia się informacjami i współpracy na rzecz ludzi, którym służy. Położymy także kres opóźnieniom, z jakimi borykają się przedsiębiorstwa ubiegające się o licencje lub pozwolenia, gdy chcą po prostu zająć się bieżącym zadaniem – rozwojem. To dopiero początek.”
GDS ma zostać ponownie połączone z Central Digital and Data Office (CDDO), który został wydzielony z GDS przez poprzedni rząd konserwatystów w 2021 r. Dwa inne zespoły, Inkubator AI i Komisja Geoprzestrzennarównież stanie się częścią GDS. Każda z tych organizacji była przejęty pod kontrolę DSIT po zwycięstwie Partii Pracy w wyborach powszechnych w 2024 r.
Zostanie zatrudniony nowy rządowy dyrektor ds. cyfryzacji, odpowiedzialny za zawód cyfrowy w całym Whitehall. Poprzednia osoba na tym stanowisku, Mike Potter odszedł we wrześniu ubiegłego roku wśród spekulacji, iż GDS i CDDO – którym przewodził – mają zostać ponownie połączone.
Według DSIT Kyle ogłosi dziś nowy „plan nowoczesnego rządu cyfrowego”, którego celem jest oszczędności w wysokości 45 miliardów funtów w zakresie produktywności w sektorze publicznym, co „pozbędzie się niewrażliwych i przestarzałych procesów, które zbyt długo powstrzymywały ten kraj” .
Utworzone zostanie cyfrowe centrum doskonałości w zakresie handlu cyfrowego, którego zadaniem będzie dokonanie przeglądu zarządzania rocznymi wydatkami rządowymi na technologię wynoszącymi 23 miliardy funtów. Jego kompetencje obejmą władze lokalne, na przykład umożliwiając samorządom wspólne negocjowanie umów w celu zaoszczędzenia pieniędzy, a także otwierając większe możliwości dla startupów technologicznych i przedsiębiorstw typu Scale-up w zakresie zdobywania kontraktów od rządu.
Ministerstwo Skarbu będzie „eksperymentować z nowym podejściem, które uwzględnia, jak działa nowoczesna technologia” – chociaż w ogłoszeniu DSIT zawarto kilka szczegółów, wydaje się sugerować, iż budżetowanie usług cyfrowych będzie opierać się na bardziej elastycznym, iteracyjnym podejściu zamiast tradycyjnego podejścia z góry wydatków, po których następują mniejsze roczne koszty utrzymania. Do takiego podejścia postulują od wielu lat eksperci ds. cyfrowego rządu.
DSIT wprowadzi „ramy wyszukiwania i zakupu rozwiązań AI”, których celem będzie zapewnienie szybkiej realizacji małych projektów, a także usunięcie barier w korzystaniu ze sztucznej inteligencji na dużą skalę.
W planie wprowadzono także obowiązkowe zasady dotyczące publikowania przez organy publiczne interfejsów programowania aplikacji (API), aby umożliwić i usprawnić wymianę danych między organami administracji publicznej – co było posunięciem zaproponowana po raz pierwszy już w 2011 r. przez rządową doradczynię cyfrową Marthę Lane Fox.
DSIT wprowadza także na rynek zestaw wewnętrznie opracowanych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, mających wspierać pracę urzędników służby cywilnej – które noszą nazwę „Humphrey”, co jest nawiązaniem do fikcyjnego szefa służby cywilnej Sir Humphreya Appleby’ego z dawnej komedii telewizji BBC Tak, ministrze.
Humphrey zaoferuje aplikacje obejmujące:
- Consult, który analizuje odpowiedzi na konsultacje rządowe, aby zapewnić decydentom interaktywne pulpity nawigacyjne umożliwiające poznanie opinii opinii publicznej.
- Parlex, który pomaga urzędnikom służby cywilnej wyszukiwać i analizować teksty debat Hansarda z izb parlamentu.
- Minute, bezpieczna usługa transkrypcji spotkań oparta na sztucznej inteligencji, umożliwiająca tworzenie dostosowywalnych podsumowań w formatach wymaganych przez urzędników państwowych.
- Redbox, generatywne narzędzie AI pomagające w codziennych zadaniach, takich jak podsumowywanie polityki i przygotowywanie odpraw.
- Lex, który analizuje i podsumowuje odpowiednie przepisy.
Inne inicjatywy ogłoszone przez DSIT obejmują Radę ds. Projektowania Technicznego, Panel Doradczy ds. Odpowiedzialnej Sztucznej Inteligencji oraz przegląd wynagrodzeń ekspertów cyfrowych zatrudnionych w sektorze publicznym, w nadziei, iż miejsca pracy w branży technologicznej staną się bardziej konkurencyjne w porównaniu z sektorem prywatnym.
W zeszłym tygodniu Premier Keir Starmer ogłosił plan działania rządu dotyczący sztucznej inteligencjipodkreślając nowe polityki i możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania wzrostu gospodarczego i poprawy usług publicznych.
Więcej szczegółów zostanie opublikowanych latem wraz z przeglądem wydatków, w tym priorytety dotyczące wykorzystania technologii w rządzie oraz plan działania w zakresie cyfryzacji i sztucznej inteligencji.
„Mój dział wykorzysta sztuczną inteligencję do działania, przyspieszając naszą zdolność do realizacji naszego Planu zmian, poprawy życia i napędzania wzrostu” – powiedział Kyle.
Sekretarz pracy i emerytur Liz Kendall dodała: „Powstrzymuje nas przestarzała technologia. Powolne procesy wykonywane manualnie oznaczają, iż ludzie nie otrzymują pomocy, której potrzebują wystarczająco szybko. Dlatego chcemy wykorzystać najnowsze technologie sztucznej inteligencji, aby wprowadzić urzędy pracy w XXI wiek i zapewnić naszym znakomitym pracownikom narzędzia potrzebne do oferowania bardziej spersonalizowanych usług osobom poszukującym pracy”.
Najnowsze ogłoszenia podążają za publikacja przez DSIT badania na temat stanu cyfrowego rządunapisany przez zewnętrznych konsultantów z firmy Bain & Company, w którym zidentyfikowano 45 miliardów funtów potencjalnych oszczędności dzięki lepszemu wykorzystaniu technologii przez rząd, w tym 14,5 miliarda funtów wydanych na konsultantów zewnętrznych, co stanowi kwotę szacunkową trzykrotnie wyższą niż w przypadku, gdyby to robili urzędnicy służby cywilnej te same prace w IT.
W badaniu wskazano również, iż jedna czwarta systemów informatycznych używanych przez rząd centralny jest przestarzała, co prowadzi do ogromnych kosztów utrzymania, szacowanych na trzy do czterech razy wyższych niż w przypadku utrzymywania aktualnej technologii.
Raport z kwietnia 2024 r. z Komisja Rachunków Publicznych parlamentarzystów podkreśliła „istotne problemy związane ze starzejącymi się systemami informatycznymi” i wezwał rząd, aby zaprzestał popełniania tych samych błędów przy modernizacji dotychczasowej infrastruktury informatycznej.
Plan cyfrowy to pierwsza poważna próba rządu laburzystów mająca na celu zmianę sposobu dostarczania technologii w sektorze publicznym. Pod rządami konserwatystów opublikowano wiele strategii cyfrowych w latach 2010–2022, a każdy z nich obiecuje ulepszyć cyfrowe usługi publiczne, rozwiązać dotychczasowe problemy informatyczne, obniżyć koszty i zmodernizować administrację.