CERT Polska jest zespołem reagowania na incydenty w sieci działającym w ramach instytutu badawczego NASK. Grupa ta przyjmuje zgłoszenia m.in. od obywateli, a także tworzy wiele rozwiązań i narzędzi, które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa w sieci.
Zgłaszanie incydentów przez obywateli jest możliwe na utworzony do tego specjalny numer: 8080 lub poprzez stronę internetową https://incydent.cert.pl/. Specjaliści z zespołu CERT stworzyli blisko 600 wzorców wiadomości od oszustów. Pozwoliło to przechwycić oraz zatrzymać aż 1 073 744 wiadomości o najczęściej charakterze phishingowym, zanim dotarły one do użytkowników.
SMS’y te najczęściej zawierają informację o rzekomych nie dopłatach za przesyłki, rachunki; zachęcają do skorzystania z atrakcyjnych ofert; informują o zbliżającym się wygaśnięciu umowy czy konta na jakiejś platformie oraz często zawierają linki do fałszywych stron internetowych.
CERT monitoruje także strony internetowe, które próbują wyłudzić dane. Uruchomiona Lista Ostrzeżeń w marcu 2020 r.,na którą trafia dziennie średnio 265 adresów, służących przestępcą w celu nielegalnego pozyskania danych. W samym 2024 roku zablokowano 75 milionów prób wejścia na strony znajdujące się na Liście Ostrzeżeń. Lista ta jest opublikowana na stronie CERT Polska, warto zaznaczyć iż ma charakter ogólnodostępny, bezpłatny, a także jest na bieżąco aktualizowana. Chętnie z tego rozwiązania korzystają firmy teleinformatyczne takie jak: Orange, Polkomtel (Plus) T-Mobile czy P4 (Play).
Eksperci NASK będą odpowiadać obsługę zgłoszeń w nowej funkcji w aplikacji mObywatel
Od sierpnia została uruchomiona nowa usługa w mObywatel “Bezpieczni w sieci” pozwala ona na zgłaszanie niebezpiecznych treści, na które trafiliśmy w Internecie. Usługa ta posiada także bazę wiedzy, w której możemy znaleźć dobre praktyki np. korzyści wynikające z włączenia weryfikacji dwuetapowej, czy jak tworzyć bezpieczne hasła. “Bezpieczni w sieci” umożliwia też włączenie powiadomień o zagrożeniach, które mają nas ostrzegać o aktualnych niebezpieczeństwach czyhających w sieci.
Zgłaszanie poprzez dodaną usługę podzielone jest na dwie kategorie:
- Oszustwa i cyberataki- m.in. podejrzane strony internetowe, SMS’y, e-maile itp;
- Nielegalne treści- m.in. materiały przedstawiające seksualne wykorzystanie dzieci.
Analizą tych zgłoszeń zajmą się specjaliści z NASK oraz specjalnie wyznaczony do tego zespół Dyzurnet.pl, po przeanalizowaniu danego zgłoszenia będą miały możliwość przekazania go odpowiednim służbą.
Usługa zgłaszania nielegalnych treści obejmujących niepokojące zachowania wobec dzieci jest szczególnie ważna. Jak wynika z danych przedstawionych przez dyzurnet.pl liczba tego typu zgłoszeń stale rośnie. W pierwszym półroczu 2024 roku odnotowano ponad 10 tysięcy zgłoszeń treści zawierających wykorzystanie seksualne dzieci– jest to znaczący wzrost w stosunku do roku 2023, w którym to na przestrzeni całego roku odnotowano 2,6 tysiąca zgłoszeń dotyczących ww. tematu.
Bardzo istotne w reagowaniu na takie treści jest jak najszybsze podjęcie działań, dlatego o ile zauważysz potencjalnie nielegalną treść nie wahaj się i od razu ją zgłoś, możesz tego dokonać anonimowo w nowej usłudze.
Od startu usługi (13 sierpień 2024 r.) zostało przekazane prawie 5 tysięcy zgłoszeń.
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/nowa-funkcja-w-mobywatelu—zglaszanie-nielegalnych-tresci