Play ukarany za niesłuszne pobieranie opłat. Rabat zamieniał się w niedozwoloną karę
UOKiK wydał decyzję, w której uznał, iż operator sieci Play stosował mechanizm rabatowy naruszający prawa konsumentów. Według Urzędu sposób naliczania zniżek prowadził do nienależnego pobierania opłat i w praktyce miał charakter niedozwolonej kary finansowej.
Jak działał mechanizm rabatowy?
Play oferował klientom rabat za korzystanie z e-faktury oraz terminowe regulowanie należności. Zniżka wynosiła zwykle kilka złotych miesięcznie. o ile klient spóźnił się z płatnością choćby o jeden dzień, rabat był automatycznie anulowany, a kolejny rachunek wyższy niż standardowo.
Urząd uznał, iż takie działanie pełniło funkcję sankcji za opóźnienie, podczas gdy prawo dopuszcza w takich przypadkach wyłącznie naliczanie odsetek ustawowych. Konstrukcja rabatu była więc w ocenie regulatora sprzeczna z przepisami i naruszała zbiorowe interesy konsumentów.
Kara finansowa i obowiązek zwrotów
Na operatora nałożono karę pieniężną przekraczającą 108 mln zł. Ponadto firma musi zwrócić klientom nienależnie pobrane kwoty wynikające z utraty rabatów.
Zwrot obejmie zarówno obecnych, jak i byłych klientów, którzy zawarli umowy po 2019 roku i zapłacili więcej z powodu anulowania zniżki. W przypadku aktywnych użytkowników środki mają być automatycznie księgowane na kontach abonenckich, jeżeli sami nie wystąpią o wypłatę.
Odwołanie operatora i dalsze działania Urzędu
Decyzja nie jest prawomocna. Play zapowiedział złożenie odwołania, argumentując, iż rabat był elementem ceny zależnym od spełnienia określonych warunków, a nie formą kary.
Urząd kontynuuje analizę podobnych praktyk na rynku telekomunikacyjnym. Mechanizm utraty rabatów w wyniku opóźnień w płatnościach może pojawiać się również w ofertach innych operatorów, dlatego regulator zapowiada dalsze działania mające na celu ochronę konsumentów.
Źródło: UOKiK
Oszustwa!
Wyszukując oferty, stawiam na te najbardziej opłacalne. Wybierając poniższe usługi, wspierasz blog.
