Wprowadzenie
Dlaczego warto uczyć się C#
Podstawowe typy danych w C#
Typy wartościowe (value types)
Typy wartościowe przechowują bezpośrednio dane. Najpopularniejsze z nich to:
int | 4 bajty | int liczba = 42; |
double | 8 bajtów | double pi = 3.14; |
bool | 1 bajt | bool isActive = true; |
char | 2 bajty | char litera = 'A'; |
Typy referencyjne (reference types)
Typy referencyjne przechowują adresy w pamięci.
string – tekst (np. "Cześć!")
object – najbardziej ogólny typ
Klasy (class) – tworzone przez użytkownika
Przykład:
Operatory w C#
Operatory arytmetyczne
Operatory przypisania
Operatory porównania
Operatory logiczne – zrozumieć logikę programu
Operatory logiczne służą do łączenia warunków i operowania na wartościach true lub false. Pozwalają tworzyć złożone warunki logiczne np. w instrukcjach if.
&& | I (AND) | Zwraca true, jeżeli oba warunki są prawdziwe |
` | ` | |
! | NIE (NOT) | Zwraca odwrotność wartości – !true to false, !false to true |
- && – „muszą być spełnione oba”
- || – „wystarczy, iż jeden jest spełniony”
- ! – „odwróć wartość logiczną”
Instrukcje warunkowe
if, else if, else
Pozwalają decydować, który fragment kodu ma zostać wykonany
switch
Lepszy wybór, gdy masz wiele przypadków do rozróżnienia.
Pętle w C# – powtarzanie czynności
Pętle pozwalają wielokrotnie wykonywać blok kodu – dopóki spełniony jest określony warunek. Są niezbędne, jeżeli chcesz wykonać zadanie np. 10 razy lub dopóki użytkownik poda poprawną odpowiedź.
for – powtórz X razy
Pętla for używana jest, gdy wiemy, ile razy chcemy wykonać daną operację. Składa się z licznika, warunku i inkrementacji (zwiększania liczby).
Wykona się 5 razy – od 0 do 4.
while – dopóki warunek jest spełniony
Sprawdza warunek przed każdą iteracją. Wykonywana jest tylko wtedy, gdy warunek logiczny jest true.
Kod wykona się 3 razy: 0, 1, 2.
do...while – przynajmniej raz
Pętla, która najpierw wykonuje kod, a dopiero potem sprawdza warunek.
Nawet jeżeli warunek jest fałszywy, kod wykona się co najmniej raz.
Mini-projekt: Gra w zgadywanie liczby
Cel gry
Komputer losuje liczbę od 1 do 100.
Użytkownik zgaduje, dopóki nie trafi.
Program podpowiada, czy liczba jest za mała, za duża, czy trafiona.
Kod gry
- Co zostało użyte?
-
Typy danych: int, string, bool
-
Instrukcje warunkowe: if, else if, else
-
Pętla: do...while
-
Operatory: ==, <, >, !=
-
Losowanie liczb: Random
-
Obsługa błędów: TryParse
Podsumowanie
Gratulacje! W ramach tego artykułu udało CI się poznać podstawy C# takie jak:
Podstawowe typy danych w C#
Działanie operatorów – arytmetycznych, logicznych, przypisania i porównania
Jak działają instrukcje warunkowe i jak podjąć decyzję w kodzie
Jak używać pętli, by wykonać zadania wielokrotnie
Jak napisać pierwszy mini-projekt – prostą grę zgadywankę
Warto zobaczyć
- Pierwsze koty za płoty – wprowadzenie
- Przewodnik języka C#