W sieci pojawiły się doniesienia, iż część użytkowników aplikacji do zamawiania jedzenia wykorzystuje narzędzia AI do modyfikowania zdjęć potraw, aby uzyskać zwrot kosztów za rzekomo wadliwe zamówienie. Rzecznik Pyszne.pl potwierdził, iż takie przypadki wyłudzenia rzeczywiście się zdarzają.
Wszystko zaczęło się od postu na LinkedInie
Dyskusję wywołał wpis zamieszczony na LinkedIn, w którym pokazano dwa zdjęcia hamburgera. Jedno było oryginalne, a drugie przerobione tak, aby mięso wyglądało na niedosmażone. Internauci ocenili, iż fotografia została zmodyfikowana przy użyciu narzędzi AI, a cała operacja służyła wyłudzeniu pieniędzy za zamówienie.
Temat gwałtownie trafił również na platformę X, gdzie radny z Sosnowca, Damian Żurawski, opisał zjawisko jako „zwykłe oszustwo”. Podkreślił, iż wykorzystywanie AI w taki sposób uderza w restauratorów, którzy zmagają się już z wysokimi kosztami prowadzenia działalności i wieloma podwyżkami.
Pojawiła się nowa „moda”. Ludzie zaczęli używać AI do przerabiania zdjęć jedzenia z dostawy, żeby wyłudzić zwroty za niby niedopieczone burgery czy spalone pizze. Spryt? Nie. Zwykłe oszustwo, które uderza w tych, którzy naprawdę mają powód do reklamacji.
A przecież restauratorzy… pic.twitter.com/vKmpEkqBRZ
Pyszne.pl: Problem wyłudzania jedzenia nasila się od kilku miesięcy
Aleksander Rosa, rzecznik Pyszne.pl, potwierdził w komentarzu dla wp.pl, iż firma odnotowuje rosnącą liczbę prób wyłudzenia zwrotów poprzez przerabianie zdjęć jedzenia. Początkowo klienci posługiwali się zdjęciami znalezionymi w internecie, jednak w tej chwili dominują fotografie edytowane dzięki narzędzi AI.
Jak zaznaczył Rosa, każda reklamacja jest analizowana przez doświadczonego pracownika, który potrafi rozpoznać oczywiste przeróbki. W razie wątpliwości Pyszne.pl kontaktuje się z restauracją i wspólnie weryfikują zgłoszenie. Problem wyłudzenia bywa tak ewidentny, iż platforma odmawia zwrotu środków, a klienci zwykle nie kwestionują takiej decyzji.
Bolt Food również potwierdza podobne incydenty
Podobne sytuacje związane z wyłudzeniami odnotowuje Bolt Food. Jednak Łukasz Turczyński, Senior General Manager, podkreślił, iż przypadki tego typu są w Polsce niezwykle rzadkie. Firma zakłada uczciwość użytkowników, ale jednocześnie posiada narzędzia do wykrywania przerobionych fotografii oraz systemy chroniące restauracje przed nadużyciami. jeżeli dochodzi do próby wyłudzenia, platforma może trwale zablokować konto danego użytkownika.
W dobie rosnącego wykorzystania sztucznej inteligencji i jej coraz większych możliwości, podobne sytuacje mogą się niestety nasilać.
Źródło: Interia, WP Finanse








