Polska Konstytucja: 4 problemy wokół Prezydenta

agencja-informacyjna.com 1 miesiąc temu

Agencja Informacyjna: Polska Konstytucja jest źródłem prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. To już druga publikacja na naszej stronie który stara się tą problematyczność tej ustawy naświetlić. Tym razem głównym motywem są zagadnienia związane z urzędem Prezydenta.

Spis treści

Zagadkowe Zgromadzenie Narodowe
Stan oskarżenia Prezydenta
Powoływanie sędziów
Stany nadzwyczajne a Prezydent
Konstytucja: dziwne wymogi w szerszej perspektywie

W tej publikacji przytaczane są artykuły z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483), później przytaczanej jako Konstytucja lub Polska Konstytucja.

Zagadkowe Zgromadzenie Narodowe

O Zgromadzeniu Narodowym mało kto w Polsce pamięta. Nic w tym dziwnego gdyż ma ono znikome znaczenie dla funkcjonowania państwa i Konstytucja mało o nim mówi. Prezydent Rzeczypospolitej składa wobec Zgromadzenia Narodowego przysięgę przyjmując swój urząd – to w praktyce główna funkcja. Osoby które podważają sens rozłączności izb Sejmu i Senatu, tym bardziej mogą mieć mieszane uczucia do Zgromadzenia Narodowego, które zresztą właśnie łączy te obydwie izby.

  • Art. 114.
    • 1. W przypadkach określonych w Konstytucji Sejm i Senat, obradując wspólnie pod przewodnictwem Marszałka Sejmu lub w jego zastępstwie Marszałka Senatu, działają jako Zgromadzenie Narodowe.
    • 2. Zgromadzenie Narodowe uchwala swój regulamin.

Stan oskarżenia Prezydenta

W ostatniej publikacji o wybranych problemach jakie posiada Polska Konstytucja (Polska Konstytucja: 4 poważne problemy) była mowa m.in. o postawieniu w stan oskarżenia członków Rady Ministrów. Podobnie jak w tamtym przypadku można się głowić nad kwestią wymagań do postawienia Prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu. To jeden z tych szczególnych przypadków kiedy pojawia się Zgromadzenie Narodowe. To samo w sobie można uznać za dość niewygodny mechanizm, a tym bardziej wymaganie 2/3 głosów ustawowej liczby członków w głosowaniu. Dla przypomnienia Sejm i Senat to łącznie ustawowo aż 560 posłów i senatorów, a stan oskarżenia to jeszcze nie wyrok.

  • Art. 145.
    • 1. Prezydent Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustawy lub za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu
    • 2. Postawienie Prezydenta Rzeczypospolitej w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Zgromadzenia Narodowego, podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego na wniosek co najmniej 140 członków Zgromadzenia Narodowego.

Powoływanie sędziów

  • Art. 179. Sędziowie są powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, na czas nieoznaczony.

Zostając w temacie składania przysięgi należy przypomnieć o braku klarowności w kwestii powoływania sędziów. By zostać sędzią potrzeba powołania przez Prezydenta. W teorii, interpretując dosłownie treść Konstytucji, pomimo studiów, aplikacji, spełnienia wszelkich wymagań by zostać sędzią, można na ostatnim etapie zostać “zablokowanym” przez decyzję Prezydenta. Niby drobiazg, ale sprawa bardzo aktualna, o czym wiedzą osoby śledzące informacje ze świata polityki.

Polska Konstytucja jest dość obszerna w treści i długa. Dla porównania Stany Zjednoczone Konstytucji nie mają choćby w połowie tak długiej. Pomimo tego Polacy co chwila mogą mieć wrażenie, iż poszczególne kwestie Konstytucja niewystarczająco precyzuje i zbyt często ich państwo na tym traci.

Stany nadzwyczajne a Prezydent

Prezydent Rzeczypospolitej gra jednak istotną rolę nie tylko w powoływaniu sędziów. Jako “strażnik” Konstytucji być może wręcz gra za małą rolę w kwestii stanów nadzwyczajnych.

  • Art. 230.
    • 1. W razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów może wprowadzić, na czas oznaczony, nie dłuższy niż 90 dni, stan wyjątkowy na części albo na całym terytorium państwa.
    • 2. Przedłużenie stanu wyjątkowego może nastąpić tylko raz, za zgodą Sejmu i
      na czas nie dłuższy niż 60 dni.
    • Art. 231. Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego Prezydent Rzeczypospolitej przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od podpisania rozporządzenia. Sejm niezwłocznie rozpatruje rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej. Sejm może je uchylić bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Przy stanie wyjątkowym i wojennym Konstytucja przewiduje następujący mechanizm: Prezydent może wprowadzić stan na wniosek Rady Ministrów, a rozporządzenie późnej jest rozpatrywane przez Sejm. Konstytucja podaje jako wnioskodawcę jedynie Radę Ministrów. Co jednak w przypadku gdy to właśnie Rada Ministrów realnie stanowi zagrożenie dla konstytucyjnego ustroju? Można by odpowiedzieć iż są do tego narzędzia; da się chociażby wnieść wotum nieufności dla rządu lub postawić członków Rady Ministrów przed Trybunał Stanu. Nie jest to jednak takie oczywiste jakby się wydawało o czym było w “Polska Konstytucja: 4 poważne problemy“.

Konstytucja: dziwne wymogi w szerszej perspektywie

Czy nie byłoby to korzystne dla ustroju gdyby Prezydent mógł legalnie przedstawić Sejmowi rozporządzenie wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego bez wniosku Rady Ministrów? I tak Sejm może uchylić rozporządzenie Prezydenta bezwzględną większością głosów w obecności zaledwie połowy ustawowej liczby posłów. Nawiązując do problemów Konstytucji z poprzedniej publikacji oznacza to, iż w teorii łatwiej Sejmowi uchylić rozporządzenie o stanie wyjątkowym lub wojennym, niż postawić członka Rady Ministrów przed Trybunał Stanu oraz uchwalić wotum nieufności rządowi czy pojedynczemu członkowi Rady Ministrów! Obraz w takiej szerszej perspektywie powinien być minimum dość niepokojący.

Kończąc warto wspomnieć, iż Prezydent (najwyższy zwierzchnik Sił Zbrojnych) by bronić państwa potrzebuje wniosku do mobilizacji i użycia Sił Zbrojnych. Kuriozalnie dla odmiany tym razem potrzebny jest wniosek tylko samego Prezesa Rady Ministrów, a nie całej Rady Ministrów…

  • Art. 136. W razie bezpośredniego, zewnętrznego zagrożenia państwa Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, zarządza powszechną lub częściową mobilizację i użycie Sił Zbrojnych do obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

To zaledwie parę wybranych problemów jakie posiada Konstytucja. Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapraszamy do lektury innych publikacji, które znajdziesz tutaj. Agencja Informacyjna.

AI, Opinie /AXY/ 22.02.2024. Obrazy od DALL-E

Idź do oryginalnego materiału