Polskie firmy MŚP przez cały czas nie mają strategii dla AI. To ryzyko pozostania w tyle

300gospodarka.pl 5 godzin temu

Sztuczna inteligencja powoli zmienia sposób podejmowania decyzji w biznesie, jednak sektor MŚP w Polsce nie nadąża za tą transformacją. Jak pokazują dane z dwóch najnowszych badań EFL i SAP, aż 65 proc. mikro, małych i średnich firm w Polsce nie posiada żadnej strategii dotyczącej wdrożenia sztucznej inteligencji.


Technologia ta znajduje już zastosowanie w codziennej pracy wielu większych organizacji. Mimo to mniejsze przedsiębiorstwa traktują ją głównie jako ciekawostkę lub doraźne narzędzie.

Brak strategii to główna bariera


Z "Barometru AI" przygotowanego przez EFL wynika, iż jedynie 0,44 proc. firm MŚP posiada formalną strategię rozwoju AI. Kolejne 35 proc. uwzględnia sztuczną inteligencję w swojej ogólnej strategii biznesowej. Największy potencjał wykazują firmy z branż kreatywnych, IT oraz przemysłu. Tymczasem aż 46 proc. przedsiębiorstw nie planuje żadnych działań w tym zakresie.


– Z naszych badań wynika, iż wdrażanie sztucznej inteligencji w sektorze MŚP ma dziś raczej charakter punktowy i operacyjny niż strategiczny. Zaledwie niewielka część polskich firm z sektora MŚP posiada oficjalny dokument, który uwzględnia wykorzystanie sztucznej inteligencji, czy to jako osobny dokument, czy element ogólnej strategii biznesowej – mówi Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.


Jak mówi, firmy coraz częściej sięgają po konkretne narzędzia, ale rzadko osadzają te działania w szerszym kontekście rozwoju organizacji. Tymczasem bez przemyślanego planu na poziomi zarządczym trudno mówić o efektywnej i trwałej transformacji. I chociaż przedsiębiorcy widzą potencjał AI w automatyzacji i poprawie efektywności, to brakuje im wsparcia w obszarach takich jak analiza, planowanie i spójne wdrażanie tej technologii tak, aby była zgodna z celami firmy.

AI już przy stole zarządów


Jak wskazuje badanie „AI Has a Seat in the C-Suite” przeprowadzone na zlecenie SAP przez Wakefield Research, 74 proc. menedżerów wyższego szczebla w USA ufa rekomendacjom AI bardziej niż radom bliskich. W 55 proc. dużych organizacji AI zastępuje już tradycyjne procesy decyzyjne. Sztuczna inteligencja wspiera analizę danych, identyfikację ryzyk i budowanie alternatywnych scenariuszy działania.


W Polsce jednak, jak mówi Daniel Piaszczyk, Executive IT Partner w Wyser Executive Search, głównym hamulcem we wdrażaniu AI jest brak kompetencji kadry zarządzającej.


– Kompetencje związane z rozumieniem technologii stają się nie tyle atutem, co koniecznością. Brak wiedzy w tym zakresie oznacza nie tylko ograniczoną innowacyjność, ale też ryzyko pozostania w tyle za konkurencją – dodaje Piaszczyk.

Automatyzacja, dane, obsługa klienta


Firmy, które zdecydowały się już na wdrożenie AI, korzystają z niej przede wszystkim do automatyzacji usług (78 proc.), przetwarzania danych (30 proc.) i obsługi klienta (26 proc.). Rzadziej wskazywano takie zastosowania jak automatyzacja produkcji, weryfikacja dokumentów czy personalizacja marketingu.


Motywacją do inwestycji w AI są głównie oszczędność czasu i kosztów oraz poprawa konkurencyjności. Jednocześnie przedsiębiorcy obawiają się wysokich kosztów wdrożeń (73 proc.). Kolejnym powodem do obaw są zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem (38 proc.) i brak odpowiednich kompetencji w zespole (16 proc.).


Ciekawym efektem wdrożenia AI są również pozytywne skutki dla kadry zarządzającej. 39 proc. menedżerów wskazało poprawę work-life balance, 38 proc. lepsze samopoczucie, a 31 proc. niższy poziom stresu.

Potrzeba systemowego podejścia


Eksperci EFL i Wyser zgodnie podkreślają, iż sztuczna inteligencja w MŚP nie powinna być traktowana jako doraźne narzędzie IT, ale jako część strategicznego podejścia do rozwoju organizacji. Barierą jest nie tylko brak kompetencji, ale także niedostateczna świadomość zarządów co do potencjału nowych technologii.


– AI wchodzi do zarządów nie jako zagrożenie, ale jako partner wspierający analizę danych, identyfikację ryzyk i budowanie alternatywnych scenariuszy działania – mówi Adam Ajtner, Headhunter w Wyser Executive Search.




Polecamy także:



  • Pracujemy na dwa etaty, ale i tak brakuje pieniędzy. Co piąty pracownik na świecie ma dwie prace

  • Prywatny telefon w pracy to wygoda? Nie dla działu IT. Rosną zagrożenia związane ze strategia BYOD

  • Hollywood kontra sztuczna inteligencja. Disney i Universal pozywają Midjourney

  • Czy Google zniszczy internet? BBC ostrzega przed erą AI, w której sieć przestanie być dla ludzi

Idź do oryginalnego materiału