SEO (Search Engine Optimization) to dynamicznie rozwijająca się dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w sukcesie wielu przedsiębiorstw działających online. Rolą specjalistów SEO jest optymalizacją wyszukiwarek i stron internetowych, w celu zwiększenia ich widoczności W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak może przebiegać rozwój kariery specjalistów SEO.
Początek kariery zawodowej w SEO
Pierwszy krok, by rozpocząć pracę w SEO to zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności. Warto zacząć od zagadnień, takich jak: optymalizacja treści, budowa linków, analiza danych, czy optymalizacja struktury witryny. w tej chwili istnieje wiele kursów internetowych, które pozwalają na zdobycie tej elementarnej wiedzy. Można także korzystać z książek i poradników oraz brać udział w warsztatach, oraz konferencjach branżowych. Następnie, poznaną teorię trzeba zacząć używać w praktyce. Przykładowo, można stworzyć własną stronę internetową lub zaangażować się w działania SEO dla organizacji non-profit. To pozwoli stopniowo wdrożyć się w funkcjonowanie zasad SEO i utrwalić sobie nabyte umiejętności. Dobrym pomysłem jest także odbycie kilkumiesięcznego stażu zawodowego, w agencji SEO. Do głównych obowiązków stażystów należy weryfikacja słów kluczowych, podstawowe analizy, audyty oraz nieskomplikowane działania związane z optymalizacją stron internetowych. Na tym etapie pracownicy uczą się stosować w praktyce narzędzia, takie jak: Google Analytics, Senuto czy Ahrefs.
Jak wygląda ścieżka kariery w SEO?
Młodszy specjalista
Po odbyciu stażu można starać się o objęcie posady młodszego specjalisty SEO. Na tym stanowisku istotna jest znajomość HTML, WordPress, PHP i CSS. Jest to jednak przez cały czas czas intensywnej nauki i poznawania nowych narzędzi.
Specjalista ds. SEO
Kolejny etap kariery to stanowisko specjalisty SEO. Zajmuje się on optymalizacją bardziej skomplikowanych stron, na przykład sklepów internetowych. Ważne jest tutaj analityczne myślenie, prawidłowa interpretacja algorytmów Google oraz biegłe posługiwanie się narzędziami, takimi jak Google Analytics czy Google Search Console.
Mid Seo Specialist
Następny poziom to stanowisko Mid Seo Specialist. Specjaliści ci zajmują się techniczną optymalizacją strony. Ważne umiejętności to znajomość optymalizacji prędkości ładowania strony, struktury URL oraz indeksowalności treści. Do obowiązków Mid SEO Specialist należy także monitorowanie ruchu na stronie, przy wykorzystaniu narzędzi analitycznych, na przykład Google Analytics. Analizy te dotyczą głównie zachowań użytkowników na stronie i efektywności działań SEO. Do obowiązków „midów” należy także regularne raportowanie o wynikach i postępach dotyczących optymalizacji.
Senior Specialist
Osoby na stanowisku specjalisty Mid Seo mają możliwość awansu na Senior Seo Specialist. Zakres obowiązków poszerza się w tym przypadku o przygotowywanie strategii pozycjonowania dla klientów, a także optymalizację stron internetowych z wykorzystaniem języków JavaScript i PHP.
Team leader zespołu SEO
Kolejnym szczeblem kariery jest posada Team leadera SEO. Czuwa on nad pracą całego zespołu oraz wyznacza zadania pracownikom. Team leader współpracuje też z innymi specjalistami i działami firmy, na przykład z programistami czy ekspertami od UX. W zależności od rodzaju realizowanego projektu team leaderzy wykonują swoją pracę z WMS, jak również z systemami CRM lub BI Tools.
Najwyższe stanowisko – head of SEO
Team leaderzy mogą awansować na stanowisko Head of SEO. Osoby pełniące tę funkcję zajmują się tworzeniem strategii zgodnych z celami biznesowymi firm, monitorowaniem wyników, analizą potrzeb klientów, a także rozdzielają projekty pomiędzy team leaderami. .
Zdobywanie doświadczenia i budowanie portfolio
W SEO liczy się ciągłe pogłębianie swojej wiedzy, zdobywanie nowych doświadczeń oraz budowanie solidnego portfolio. Pracując nad różnorodnymi kampaniami, można zgromadzić wiele projektów, którymi warto pochwalić się w przyszłości potencjalnym pracodawcom. Dobrze jest również angażować się w projekty zespołowe i współpracować z innymi specjalistami SEO. To pozwala na wymianę wiedzy, zdobywanie nowych perspektyw i rozwijanie umiejętności interpersonalnych, które są cenne w świecie SEO.
W serwisie the:protocol znajdziesz wiele ofert zatrudnienia związanych nie tylko z SEO. Ogłoszenia dotyczą też pracy przy testowaniu aplikacji, programowania, analizy danych i wielu innych. Sprawdź i przekonaj się!
Podsumowanie
Rozwój kariery w dziedzinie SEO wymaga zdobycia podstawowej wiedzy i umiejętności, które można rozwijać poprzez kursy czy staże zawodowe. Ścieżka kariery w SEO obejmuje stopniowe awanse, zaczynając od młodszego specjalisty SEO, aż do stanowisk Team Leadera SEO i Head of SEO. Na każdym z tych etapów ważne jest bieżące aktualizowanie wiedzy, gdyż branża ta dynamicznie się rozwija i staje się bogatsza o nowe narzędzia oraz metody.