Pracownicy biurowi nie boją się sztucznej inteligencji

manager24.pl 1 tydzień temu
W filmach sztuczna inteligencja jest często superzłoczyńcą, ale w rzeczywistości czasami jest postrzegana jako osoba czyniąca dobro, a czasami jako zabójca pracy. Przynajmniej strach przed tym ostatnim nie jest szczególnie obecny wśród pracowników biurowych.

Tylko stosunkowo kilka osób pracujących w biurze w Niemczech boi się utraty pracy z powodu sztucznej inteligencji (AI). Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez YouGov na zlecenie firmy technologicznej Slack, tylko 28 procent ankietowanych całkowicie lub w pewnym stopniu zgodziło się ze stwierdzeniem wyrażającym tę obawę. 62 procent odrzuciło je całkowicie lub w pewnym stopniu. Przebadano dobre 2000 osób pracujących w biurze.

Sztuczna inteligencja najwyraźniej niepokoi młodszych ludzi bardziej niż osoby starsze: martwiło się 35 procent osób w wieku od 25 do 34 lat i 38 procent osób w wieku od 18 do 24 lat. Do danych dotyczących najmłodszej grupy wiekowej należy jednak podchodzić ostrożnie, gdyż badana próba była bardzo mała. Wraz z wiekiem Twoje zmartwienia maleją. Wśród pracowników w wieku 55 lat i więcej jedynie 22 proc. obawia się o swoją pracę. Jednakże pozostaje im również znacznie mniej lat pracy zawodowej, w których sztuczna inteligencja mogłaby stanąć im na drodze.

Satysfakcja z wyników jest ograniczona

Jednym z powodów, dla których strach nie jest ogólnie szczególnie wysoki, może być mieszana ocena wyników stosowania sztucznej inteligencji. Tylko 7 proc. całkowicie zgodziło się ze stwierdzeniem, iż wykorzystanie narzędzi AI przynosi zadowalające rezultaty. Kolejne 31 procent raczej się z tym zgodziło. Jednak 18 proc. całkowicie odrzuciło to stwierdzenie, kolejne 17 proc. raczej.

A na pytanie, jakie decyzje pozostawią w przyszłości sztucznej inteligencji, 42 procent stwierdziło, iż nie ufa sztucznej inteligencji w zakresie podejmowania decyzji. Respondenci najczęściej powoływali się na sztuczną inteligencję jako decydenta w obszarze compliance, na co wskazało 22 proc., następnie marketing – 20 proc. oraz planowanie i budżetowanie finansowe – 19 proc. Jednak tutaj dozwolone było wielokrotne wpisy.

Ogólnie rzecz biorąc, pracownicy są podzieleni co do znaczenia sztucznej inteligencji. 43 proc. zgadza się lub w pewnym stopniu zgadza się ze stwierdzeniem, iż temat jest dla nich nieistotny i przepływ informacji na jego temat omija ich. Odrzuca ją 51 proc. Wiek raczej nie gra roli.

Prawie połowa w ogóle nie korzysta ze sztucznej inteligencji

Z badania wynika, iż ​​ze sztucznej inteligencji korzysta codziennie około 26 procent pracowników biurowych. 44 proc. w ogóle z niego nie korzysta, kolejne 27 korzysta z niego rzadziej niż raz dziennie lub nieregularnie. Wiek odgrywa tutaj rolę. Grupy do 44 roku życia są znacznie bardziej obeznane z sztuczną inteligencją niż grupy starsze.

Same firmy najwyraźniej tylko częściowo zachęcają swoich pracowników do korzystania ze sztucznej inteligencji. Tylko 29 procent ankietowanych zgłosiło oficjalne zalecenia swojego pracodawcy dotyczące korzystania ze sztucznej inteligencji lub narzędzi AI, takich jak ChatGPT.

Z kolei Nina Koch ze Slacka widzi duży potencjał AI w firmach. Zakładając wystarczające zaufanie ze strony firm i pracowników, oczekuje się silnego wzrostu produktywności. „Sztuczna inteligencja i automatyzacja nie mają na celu zastępowania pracowników, ale uwolnienie zespołów od powtarzalnych i organizacyjnych zadań” – podkreśla.

Idź do oryginalnego materiału